Trombonist Andy Hunter geeft glans aan Millennium Jazz Orchestra
CONCERTRECENSIE. The Millennium Jazz Orchestra featuring Andy Hunter, Theater Bouwkunde, Deventer, 1 maart 2020
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Het Millennium Jazz Orchestra (MJO) geeft al dertig jaar lang concerten in het knusse Theater Bouwkunde in Deventer. Volgend seizoen zal het orkest verhuizen naar de nieuwe locatie Mimik, een combinatie van bioscoop en theater. Joan Reinders is de bezielde leider van de bigband en met zijn ambitieuze projecten kan hij rekenen op enthousiaste reactie van pers en publiek. De afgelopen jaren timmerde hij aan de weg met projecten rond Bernstein en Gershwin. Grote namen hebben met de bigband opgetreden, zoals Charlie Mariano, Bobby Shew, Lew Tabackin, Dick Oatts, Kenny Wheeler, Philip Catherine en Ronnie Cuber.
Millenium Jazz Orchestra onder leding van Joan Reinders met trombonist Andy Hunter, saxofonist Gerlo Hesselink, pianist Dirk Balthuis en vocalist Herman Nijkamp in Deventer.
Bekwaam
Reinders is een buitengewoon bekwaam arrangeur en componist, die onder meer schrijft voor het Metropole Orkest, de bigband van de Hessischer Rundfunk en de Marinierskapel. Ook is hij gastdirigent van de WDR Big Band en het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht. Zijn arrangementen zijn herkenbaar en getuigen van een grote kennis van de muziekgeschiedenis. Als componist heeft hij een voorliefde voor relaties tussen intervallen en maakt hij graag gebruik van polyfonie en fuga’s. De muziekpartijen schrijft hij als het ware op het lijf van zijn solisten.
Stertrombonist
Het concert opent met een stevige versie van Charlie Parker’s ‘Au Privave’, een bebop-stuk dat door Reinders is bewerkt voor zijn bigband. Een fraaie feature voor lead-altsaxofonist Gerlo Hesselink vormt het beweeglijke ‘Humble & Handy’. Gastsolist is trombonist Andy Hunter, in het dagelijkse leven verbonden aan de Keulse WDR Big Band. Hunter is een vakman die zijn hand niet omdraait voor de meest ingewikkelde arrangementen. Zijn ‘Think Like a Mountain’ krijgt een buitengewoon krachtige uitvoering. Nog fraaier is zijn meeslepende interpretatie van de klassieker ‘Bewitched, Bothered and Bewildered’. Ronduit spectaculair is Hunter’s solo op Joe Jackson’s ‘Steppin’ Out’ in een prachtig arrangement van Michael Abene. Oorspronkelijk zorgde vocalist Kurt Elling voor de solo, maar nu krijgt de stertrombonist deze rol.
Hoogtepunt van het middagconcert is de visie van trombonist Andy Hunter op de standard ‘What Is This Thing Called Love'.
Onderbuik
De tweede set start met ‘Song for Susan’, waarin pianist Dirk Balthaus mag schitteren. ‘The Night Has a 1000 Eyes’ vormt een feature voor vocalist Herman Nijkamp. Hunter geeft vervolgens een grootse interpretatie van het ontroerende ‘A Child Is Born’, afkomstig van Thad Jones. Hoogtepunt van het middagconcert is de visie van de trombonist op de standard ‘What Is This Thing Called Love’: tijdens de onbegeleide intro is de zaal muisstil en met zijn bijna stalen embouchure geeft hij een ultieme demonstratie van technisch kunnen. Minutenlang hangen de hoge noten nog in de lucht en met zijn ultieme beheersing van het lage register raakt hij het publiek letterlijk in de onderbuik. Er zijn weinig jazzmusici die hun instrument zo beheersen als Hunter.
Energiek
Speels is de compositie ‘On Returns’, met een duel tussen trombone en tenorsaxofoon, en een waardige afsluiter vormt de blues ‘Captain’ Bill’. Duidelijk is dat het MJO met zijn energieke geluid en gemotiveerde inzet nog vele jaren voort kan. Het regelmatig uitnodigen van bijzondere muzikale gasten vormt hierbij een fraaie kers op de taart.