opgenomen: 31 oktober en 1 november 2018
uitgebracht: 8 november 2019
label: Double Moon Records / Challenge Records
aantal stukken: 7
tijdsduur: 37’34
website: zhenyastrigalev.com - jeromekleinmusic.com

De Russische altist Zhenya Strigalev maakt al zo’n tien jaar deel uit van de Londense jazzscene en valt daar op door zijn open blik en vrije, chaotische speelstijl. Muziekmanager en promotor van Luxemburgse jazz Patrice Hourbette bracht hem in contact met drie Luxemburgse jazzmusici: toetsenist Jérôme Klein, bassist Pol Belardi en drummer Jeff Herr. Het klikte zo goed dat ze de band Tele-Port vormden. De ambitie is de luisteraar naar verschillende muzikale werelden te ‘teleporteren’.

Strigalevs voorkeur voor funk, fusion en free jazz is bekend, onder meer van zijn band Smiling Organizm met grootheden als Ambrose Akinmusire, Larry Grenadier, Linley Marthe en Eric Harland. Bij Tele-Port horen we ook invloeden van minimal en vooral rock. Het gaat er op de meeste nummers stevig aan toe met diep basspel en strakke drums waarboven Strigalev improviseert. Klein soleert of speelt stevige ritmische akkoorden op fender rhodes of kleurt de nummers met synthesizer ruimtelijk in.

De muziek klinkt energiek en er is tegelijk aandacht voor melodische patronen. Naast het heerlijk vrije spel van Strigalev, vallen ook de mooie baslijnen van Belardi op, die net als Strigalev drie composities voor zijn rekening nam. Ook drummer Herr droeg compositorisch bij. Het mag niet verbazen dat zijn nummer ‘Red Circle’, gekenmerkt wordt door ingewikkelde drumpatronen en een duo van drums en saxofoon.

De nummers kennen enkele sterke thema’s. Ook is er veel variatie in kleur en opbouw, van heel ingetogen tot explosief, soms in één nummer. Het korte ‘Y Clip Blues’ van Strigalev valt er een beetje buiten met zijn holderdebolder-ritme, hoewel de lol en de energie er wel vanaf spatten. Of men zich door deze muziek daadwerkelijk ‘geteleporteerd’ voelt naar andere werelden moet ieder voor zich maar vaststellen. Saai is het in elk geval niet.

Tele-Port (Live)