Gerry Mulligan and The Concert Jazz Band – Live In Amsterdam 1960
CD-RECENSIE
Gerry Mulligan and The Concert Jazz Band – Live In Amsterdam 1960
bezetting: Gerry Mulligan baritonsaxofoon; Nick Travis, Don Ferrara en Conte Candoli trompet; Willie Dennis, Bob Brookmeyer en Alan Ralph trombone; Gene Quill, Bob Donovan, Jim Reider en Gene Allen saxofoon en klarinet; Buddy Clark contrabas, Mel Lewis drums. Gast: Zoot Sims tenorsaxofoon
opgenomen: 5 november 1960, Concertgebouw Amsterdam
uitgebracht: december 2019
label: NJA
aantal stukken: 14
tijdsduur: 74’01
website: www.jazzarchief.nl
door: Cyriel Pluimakers
Baritonsaxofonist Gerry Mulligan was een van de meest populaire musici van de generatie die in de jaren vijftig de jazzwereld veroverde. Diverse malen deed hij ook Nederland aan: in 1956 stond hij met zijn sextet in het Concertgebouw en in 1959 met zijn kwartet. Zijn meest ambitieuze onderneming was zijn omvangrijke Concert Jazz Band waarmee hij in november 1960 een Europese tournee maakte, met tenorsaxofonist Zoot Sims als muzikale gast.
Op 5 november stond Mulligan in het Amsterdamse Concertgebouw met het crème de la crème van de toenmalige West Coast scene. Zo treffen we bij de trompetten Don Ferrara en Conte Candoli aan, bespelen Willie Dennis en Bob Brookmeyer de trombone, maakt altsaxofonist Gene Quill deel uit van de saxofoonsectie en zit Mel Lewis achter de drums. Het orkest heeft al heel wat Amerikaanse optredens achter de rug en maakte in juli van hetzelfde jaar een opname voor Verve in de New Yorkse Village Vanguard.
Prominent
Orkestleider Mulligan neemt vanaf het begin een hoofdrol in als solist en laat zijn imposante baritonsaxofoon schitteren in ‘You Took Advantage Of Me’ en een drietal thema’s uit de muziek die Johnny Mandel schreef voor de film ‘I Want To Live’. Ook trombonist Bob Brookmeyer, altsaxofonist Quill en de trompettisten Ferrara en Candoli zijn prominent aanwezig. Gastsolist Sims horen we in ‘Apple Core en ‘Come Rain or Come Shine’, maar het lijkt erop of de tenorsaxofonist te diep in het glaasje heeft gekeken, een probleem waarmee deze blazer zijn leven lang heeft geworsteld. Zijn toon is hees en zijn timing en frasering zijn bepaald niet op orde. Sims staat bekend om zijn uitzonderlijke gevoel voor swing maar ook dit lijkt bijna afwezig. Na een krakkemikkige solo op ‘Come Rain or Come Shine’ verdwijnt Sims definitief uit beeld. Zou Mulligan hem van het podium gestuurd hebben?
Contrabas
Hinderlijk aan deze niet voor professionele doeleinden gemaakte opname is dat de contrabas van Clark nogal op de voorgrond staat. Het orkest lijkt zich voortdurend achter dit instrument te bevinden. Maar bijzonder is dat dit door het Nederlands Jazz Archief uitgebrachte album de enige versie van The Concert Jazz Band bevat van het fameuze ‘Walkin’ Shoes’, de meest bekende compositie van Mulligan. Dit krachtige slotnummer van de cd, dat menig jazzliefhebber in de jaren vijftig mee kon fluiten, maakt de aanschaf van deze productie alleen al de moeite waard!