Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Boy Edgar Prijs in goede handen bij Jasper Blom

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2019, Bimhuis, 4 december
beeld: Olga Beumer  
door: Cyriel Pluimakers

Als er iemand in aanmerking komt voor de BUMA Boy Edgar Prijs, dan is het wel saxofonist, componist en bandleider Jasper Blom. Sinds het midden van de jaren ’80 timmert hij aan de weg met ensembles die zich bewegen tussen fusion, hardbop en avantgarde. Blom is niet binnen een stijl te vangen en is naast zijn carrière als jazzmuzikant ook een buitengewoon geliefd docent. Conservatoriumleerlingen hangen aan zijn lippen om het verhaal van de jazz in zich op te nemen. Iets wat ook blijkt uit het onconventionele programma dat hij voor zijn prijsuitreiking in het Bimhuis heeft bedacht.

  
Jasper Blom ontving in Bimhuis de Boy Edgar Prijs en trad op met zijn Quartet, Tentet met zangeres Anna Serierse en een gelegenheidsband met altsaxofonist Dick Oatts.

Elektronica
De avond wordt gepresenteerd door Mijke van Wijk en start met Blom zijn bekende kwartet met gitarist Jesse van Ruller, contrabassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink. Gast is de Duitse pianist Pablo Held, die met zijn puntige spel een nieuwe impuls geeft aan dit ensemble. Tijdens zijn optreden maakt Blom gretig gebruik van elektronica om het geluid van zijn tenorsaxofoon te vervormen. De avond gaat vervolgens naadloos over in het kwartet ZILT, met drie getalenteerde studenten: trompettist Ian Cleaver, contrabassist Cas Jiskoot en Wouter Kühne. Dit keer staat de hardbop centraal en met passie jagen de musici hun snelle noten de zaal van het Bimhuis in. 

  
Jesse van Ruller. Jasper Blom Tentet. Blom met presentator Wilfried de Jong.

Emily Dickinson
Van een geheel andere snit is het werk dat Jasper Blom presenteert met een groot ensemble dat zich toelegt op het oeuvre van de grote dichteres Emily Dickinson. De band bestaat uit maar liefst twaalf musici, waarvan het merendeel ook studenten van Blom zijn. Anna Serierse staat garant voor de zang en Rob Horsting tekent voor de arrangementen. Het is bijzonder om de poëzie van Dickinson in een jazz-setting te horen en Serierse slaagt erin uitdrukking te geven aan de grote zeggingskracht van deze gedichten. De arrangementen zijn een tikkeltje aan de zware en statische kant, maar het enthousiasme van de jonge musici vergoedt veel. De prijsuitreiking gebeurt door de flamboyante Wilfried de Jong, die ook nog een fantastische scatdemonstratie ten beste geeft.

  
Tot slot trad Blom op met Dick Oatts en contrabassist Mike Boone en diens 13-jarige zoon Mekhi Boone achter de drums.

Dick Oattts
Na de pauze start De Jong met een quiz en een interview met Blom. Soms komt de bescheiden prijswinnaar moeilijk uit zijn woorden, maar dat maakt hem alleen maar sympathieker. Hij heeft nu eenmaal een no nonsens mentaliteit en staat allerminst bekend als een branieschopper. Een grote verrassing is dat hij de grote Amerikaanse altsaxofonist Dick Oatts heeft uitgenodigd, een van zijn belangrijkste docenten en een blijvende invloed op zijn spel. Als ritmesectie heeft hij een uit Philadelphia afkomstig vader-zoon ritmetandem uitgenodigd: contrabassist Mike Boone en de 13-jarige drummer Mekhi Boone. Het kwartet zet een weergaloze set neer, waarbij Oatts in combinatie met de krachtige ritmesectie zorgt voor een ongelooflijke portie extra adrenaline. Blom laat zich van zijn beste kant horen en komt door deze Amerikaanse krachtcentrale op topniveau terecht. De piepjonge slagwerker blijkt over ongelooflijke kwaliteiten te beschikken en het ongemeen felle spel van Oatts zet de zaal in vuur en vlam. De climax van een van de meest geslaagde Buma Boy Edgar Prijsuitreikingen ooit!


© Jazzenzo 2010