Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Crosscurrents Trio – Good Hope

CD-RECENSIE 

Crosscurrents Trio – Good Hope
bezetting: Chris Potter sopraan- en tenorsaxofoon; Zakir Hussain tabla, kanjira, chanda & madal; Dave Holland contrabas
opgenomen: 21-22 september 2018
uitgebracht: 11 oktober 2019
label: Edition Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 66’25
website: chrispottermusic.com - zakirhussain.com
website: daveholland.com - editionrecords.com
door: Mathijs van den Berg


‘Good Hope’ is het resultaat van een bijzonder samenwerkingsverband tussen saxofonist Chris Potter, tabla-speler Zakir Hussain en contrabassist Dave Holland, die onder de naam Crosscurrents Trio opereren. Hierop versmelten de tradities van de jazz en de Indiase klassieke muziek, die beide een improviserend karakter hebben.

De drie musici staan er elk om bekend over de grenzen van de eigen genres heen te kijken. Hussain speelde eerder in de fusionformaties Shakti (met onder andere gitarist John McLaughlin) en Sangam (met tenorist Charles Lloyd en drummer Eric Harland). Dave Holland werkte onder meer samen met Ud-speler Anouar Brahem en flamenco-gitarist Pepe Habichuela. Chris Potter experimenteerde op zijn laatste album ‘Circuits’ nog met eigentijdse beats en elektronica. 

Hussain is een net zo beroemd tabla-speler als zijn vader, Alla Rakha, die vaak met de legendarische sitarspeler Ravi Shankar speelde. Van Hussain ging het initiatief uit voor dit project. Potter en Holland spelen al heel lang samen, onder andere in het Dave Holland Quintet. De samenwerking haalt het beste in de musici naar boven in acht lange composities, van Potter en Holland elk drie en twee van Hussain, die niet voor elkaar onderdoen.

Omdat de tabla een vrij subtiel percussie-instrument is, is het totale geluid relatief klein gehouden. Daardoor kan het spel van Hussain in al zijn finesses bewonderd worden. Holland laat zijn prachtige ronde en vloeiende partijen horen en meerdere briljante solo’s. Wat Potter etaleert aan technisch kunnen grenst weer aan het ongelooflijke. Zijn toon is weliswaar ingehouden, maar ook krachtig, vol en zangerig. 

De improvisaties bulken van de creativiteit en laten een enorme afwisseling horen in ritme, tempi en harmonieën, die je aandacht voortdurend gevangen houden. Oosterse en westerse klanken vloeien daarbij steeds samen. Alle kwaliteiten vormen een optelsom met een overtuigende uitkomst: ‘Good Hope’ is een plaat van uitzonderlijke klasse.




Good Hope


© Jazzenzo 2010