CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



Hans Kuijs op De aantasting van jazz- en improvisatiemuziek: Beste Bob, Geheel eens met je uiteenzetting. Dat er vanuit de overheid geen ondersteuning meer komt …
Corrie van Binsbergen op Greetje Bijma / Mary Oliver / Nora Mulder - Picatri…: JAAA dat vind ik ook, de CD nog niet gehoord maar hoorde het trio live bij de Willem Breuker Prijs ui…
Yuri Honing op Atomic laat het oude Bimhuis herleven: Trekt zich niets aan van sociale media? Ze zijn aanwezig op Instagram, Twitter, Facebook, Soundcloud …
Sipke Huismans op Gerry Teekens eigenwijs tot het einde toe: Gerry was een juweel van een man ! Hij had een ridderorde verdiend.
Lardenoye op Rein de Graaff – Early Morning Blues: Geachte heer/mevrouw. Ik zou graag in het bezit willen komen van: Rein de Graaff met Early morning bl…
Bartho van Straaten op Eerste Bimhuis Compositieopdracht naar Ben van Geld…: Inderdaad, naast Bimhuis is deze Carte Blanche te zien in Utrecht, Rotterdam, Groningen EN in Paradox…
Douglas op Een handvol ECM: vijf bijzondere uitgaves: Beste Cyriel, Best verkocht SOLO jazz album ooit- Koln Concert van Keith Jarrett. grt
Koen op The Junction geeft krachtige nieuwe vorm aan repert…: Dit concert heb ik helaas gemist. Leuk dat je ook iets over de achtergrond vertelt Cyriel. Ik weet da…
 

« Nieuw festival Voois … | Home | Dan Pitt Trio – Funda… »

Tom Harrell nog slechts schim van grote musicus


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
30 September 2019

En hij is broos. Bijzonder broos...
(Vergelijkbaar met de legendarische Abdulah Ibrahim afgelopen zomer op het NSJF)
En tóch heb ik diepe bewondering voor het enorme lef dat deze man, wiens briljante spel inmiddels inderdaad tot de vergankelijkheid behoort, zijn enorme kwetsbaarheid met het kritische Bimhuis publiek durfde te delen; Elke noot kwam volgens mij oprecht uit zijn ziel én instrument.
Ik heb er absoluut wél van genoten.

Was overigens minder enthousiast over het wisselende geluid wat het fragiele spel van Harrell mijn inziens niet geheel ten goede kwam.

Jur (E-mail ) - 30-09-’19 18:58

Overigens speelde Ben Street hier geen contrabas, hoewel dat op het album wel het geval is. We zagen en hoorden hier Ugonna Okegwo.

Redactie: U heeft gelijk, de naam is aangepast.

Kelvin Hogarth (E-mail ) - 01-10-’19 08:58

Wat is de bedoeling van deze recensie?
Hij is oude, kan niet spelen, jammer, ritme sectie was ok, Mark Turner speelt goed.
Is het zo belangrijk om dit soort recensie te publiceren? Als je niks positief te zegen heb dan zeg gewone niks of hou het bij je zelf.
Bedankt.

Joahua (E-mail ) - 01-10-’19 15:43

Onzin dat Tom Harrel nooit platen met gitaristen opnam, denk aan Stories (met John Scofield) of Sail Away (Abercrombie)
Hoewel ik hem in de jaren 80 wellicht nog verbijsterender vond ben ik toch zeer dankbaar dat deze absolute legende nog steeds Europese tournees speelt, en is zijn spel bij tijd en wijle nog steeds bijzonder interessant. Misschien was het niet een van de meest geïnspireerde concerten van de laatste jaren maar om hem zo neer te sabelen vind ik niet gepast.

Niels Tausk (E-mail ) - 01-10-’19 16:51

Ik zag uit naar dit concert. Vooral ook om Mark Turner en Jonathan Blake te zien en te horen. Jonathan Blake speelt op het album 'Number Five' Van Tom Harrell (Een kwintet/album-2012). Mark Turner speelt op het album 'TRIP' van Tom Harrell (een kwartet/album-2014). De muziek op dit album is spaarzaam te noemen. De muziek, het samenspel. Allemaal duidelijk te volgen. Iedereen goed te horen. Details goed te horen. 'Verhalend' hier en daar. (titel : Sancho and Rocinante). Dus ik was benieuwd naar dit concert.
Maar gek genoeg voelde het als 'een gemiste kans'. Ik kon mijn aandacht niet vasthouden. De solo's van de blazers waren niet goed te horen. De technici waren 'ook in de weer'. Ik was teleurgesteld. Dit concert wil ik niet vergelijken met het album 'TRIP'. Maar op dat album spelen Tom Harrell en Mark Turner wel samen. Ze communiceren en delen een 'vocabulaire'. En kwetsbaarheid zit daarin verweven. Dat zijn woorden. Zoals ik mijn muziekbeleving probeer te beschrijven. Ik ging naar huis met het idee dat de avond toch echt anders had kunnen zijn als die blazers optimaal te horen waren geweest. Maar niet getreurd totdat ik deze recensie las. Dat er 'iets' was met het geluid was werd 'hier en daar' na het concert besproken in de wandelgangen van het gebouw. Desondanks valt in de recensie precies te lezen wat de blazers 'zoal uithalen'. Details die ik niet heb kunnen horen.
Maar wat ik stuitend vind is de gedachte dat het nu niet alleen de insiders zijn die weten dat Tom Harrell "...al decennialang lijdt aan schizofrenie”, maar dat we dat nu allemaal kunnen delen.
En dat we nu allemaal insiders zijn.

Leendert (E-mail ) - 02-10-’19 01:08

Ik heb absoluut wel genoten van het concert en met name van het drumwerk van Johnathan Blake. Ik vond dit keer de balans in het geluid goed genoeg, al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat de afregeling van het geluid in het Bimhuis al geruime tijd te wensen overlaat (te hard, niet in balans). Echt zonde, want dat was nou vroeger juist een pré van het Bimhuis, dat het geluid zo goed was.

Erik - 02-10-’19 10:16

Tom Harrell verdient een standbeeld!
Zijn klank heeft een leven lang kleur aan de jazz gegeven.
Ondanks zijn benadrukte, buiten zijn macht liggende zware beperkingen heeft hij het kunnen opbrengen om ons opnieuw te verblijden met zijn bescheiden aanwezigheid en grote kwaliteiten.
Het past niet om je gebrek aan eerbied op deze wijze te verkondigen.
Ruud Gosse

Ruud Gosse (E-mail ) - 04-10-’19 10:33






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: