Claudio Jr de Rosa - Forces
bezetting: Claudio Jr de Rosa tenorsaxofoon; Xavi Torres piano; Mauro Cottone contrabass; Augustas Baronas drums
opgenomen: 2 januari 2019, Studio Elettra, Calvi dell’ Umbria
uitgebracht: juni 2019
label: Egea Music
tijdsduur: 55’09

Met zijn eerste cd ‘Groovin Up’ vestigde de uit Italië afkomstige saxofonist Claudio Jr de Rosa (1992) definitief zijn naam binnen de Nederlandse scene. Met zijn volle toon, soepele stijl en kennis van de jazztraditie wist hij meteen te overtuigen. Zijn nieuwe productie ‘Forces’ vormt een fraai vervolg op zijn geslaagde debuut waarop hij zowel op sopraan- als tenorsaxofoon te horen was.

Dit keer bespeelt hij alleen de tenorsaxofoon, zijn hoofdinstrument. In zijn stijl horen we invloeden terug van blazers als Michael Brecker, Mark Turner en Joshua Redman, maar dit wordt nergens erg opvallend. De Rosa heeft een heel natuurlijke aanpak, waarin hij nooit te veel gas lijkt te geven of te gehaast wordt. Zijn tempo’s zijn altijd goed gekozen en het is extra bijzonder dat alle stukken op deze cd van hem afkomstig zijn. Zijn jonge ritmesectie – met pianist Xavi Torres, contrabassist Mauro Cottone en drummer Augustas Baronas – is buitengewoon krachtig en weet hem voortdurend te inspireren. De Rosa speelt met autoriteit.

Klassiek
Het album opent met de titeltrack ‘Forces’, een compositie met een verwachtingsvol thema in de beste hardbop traditie. Complexer is ‘This Can’t Be True’ en in ‘Om, The Old One’ laat hij zijn vaardigheid in tempowisselingen horen. Fraai is het duel met drummer Baronas, een meesterlijk en buitengewoon muzikaal gesprek. De slagwerker krijgt een prominente rol in ‘The T. Basement’, een nummer met een ouderwetse groove. Zijn romantische kant licht De Rosa uit in de ballads ‘Forever Young’ en ‘4 Days’, uitvoeringen die bijna klassiek aanvoelen.

Spannend
Losjes is het karakter van ‘Join Me Now’, met spannende sprongen in de diverse registers van De Rosa’s tenorsaxofoon. Bewegingen die we ook terugvinden in ‘The Promise’. ‘The Jazz Bike’ sluit passend de productie af, met een stevige feature voor pianist Torres. De laatste heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een ware klaviervirtuoos die ook nog eens een geweldige motor vormt achter menig ensemble.

Impuls
‘Forces’ is echt een prachtige cd die het beste laat horen wat de nieuwe jazzgeneratie te bieden heeft. Laten we hopen dat deze vier uit het buitenland afkomstige musici de Nederlandse scene de komende jaren blijven verrijken. Want ze vormen een geweldig positieve impuls voor de algehele kwaliteit!

Claudio Jr de Rosa speelt 26/11 in Luxor Theater te Zwolle, en 29/11 in Donner Bookshop in Rotterdam. Beide concerten zijn gratis toegankelijk.

Om, The Old One