opgenomen: 5 en 6 november 2018, Wedgeview Studios, Woerden
uitgebracht: maart 2019
label: Rock CD Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 59’53
website: miguelrodriguezmusic.com

De uit Spanje afkomstige jonge pianist Miguel Rodríguez werd in Nederland bekend door zijn samenwerking met de bands van onder meer Ben van den Dungen en Benjamin Herman. Rodríguez laat een authentiek en onverdund geluid horen; zijn wortels liggen bij de bebop en de swing. ‘Keepsake’ staat vol met klassiekers van Horace Silver, Irving Berlin, James Moody, Richard Rodgers en Hank Mobley. Als je niet beter zou weten, zou je kunnen denken dat je naar een Blue Note-plaat luistert.

Enthousiasme
Het album start met Rodríguez’ eigen compositie ‘Claudia’s Favorite’, een stuk dat zich zo kan meten met de standards van weleer. Het trio swingt als een ouderwetse trein en als luisteraar word je onmiddellijk gegrepen door hun enthousiasme. Horace Silvers’s ‘Creepin’ In’ vormt een passend vervolg. Victor Young’s ballad ‘Anytime, Anyday, Anywhere’ wordt onvervalst romantisch neergezet, iets wat ook geldt voor het snellere ‘I’ve Got My Love To Keep Me Warm’ van Irving Berlin. Bij James Moody’s ‘The Last Train From Overbrook’ zit je letterlijk op het puntje van je stoel, zo messcherp wordt dit aanstekelijke nummer uitgevoerd. Lekker lui is de interpretatie van het bekende ‘When I Grow Too Old To Dream’.

Monument
Voor de grote Horace Silver wordt een monument opgericht met geïnspireerde uitvoeringen van achtereenvolgens ‘No Smokin’’ en ‘The Outlaw’. Onvervalst dromerig is de uitvoering van ‘With A Song In My Heart’ van Richard Rodgers. Tijd om weg te doezelen is er niet, want het gedreven ‘We’ve Got A World That Swings’ schud je weer wakker. Deze meer dan geslaagde productie wordt afgesloten met het gospelachtige ‘A Baptist Beat’ van tenorsaxofonist Hank Mobley. ‘Keepsake’ is een heerlijk pianotrio-album: dat er nog vele mogen volgen, want Miguel Rodríguez heeft heel wat in zijn mars!