Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Mark Lockheart & Roger Sayer – Salvator Mundi

CD-RECENSIE 

Mark Lockheart & Roger Sayer – Salvator Mundi
bezetting: Mark Lockheart sopraan- en tenorsaxofoon; Roger
Sayer orgel
opgenomen: 10 januari 2016 en 9 juli 2017
uitgebracht: 5 juli 2019
label: Edition Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 37’57
website: marklockheart.co.uk - editionrecords.com
door: Mathijs van den Berg



Een half jaar na Mark Lockhearts orkestrale ‘Days on Earth’ brengt Edition Records een ander bijzonder album van de Britse saxofonist uit. Het betreft uitvoeringen van klassieke Engelse koormuziek, aangevuld met werk van de hedendaagse componist John Ashton Thomas (1961), die de klassieke stukken uitkoos en arrangeerde. Lockheart wordt begeleid door Roger Sayer op orgel in de Londense Temple Church waar Sayer organist is. Deze ronde twaalfde-eeuwse kerk staat bekend om zijn schitterende akoestiek.

De samenwerking doet denken aan het album ‘Aftenland’ dat saxofonist Jan Garbarek in 1979 opnam met organist Kjell Johnsen, een klassieker uit de ECM-catalogus. Hierop droeg de akoestiek van de kerk belangrijk bij aan de sfeer. Ook op ‘Salvator Mundi’ smelt het geluid van saxofoon en orgel prachtig samen. De noten sterven fraai in de ruimte weg. Met zijn geweldige frasering blaast Lockheart stukken van componisten als Blow en Tallis nieuw leven in. De wat brave kerstpsalm ‘In Dulci Jubilo’ krijgt een swingende uitvoering. 

Het orgel voegt kleurt toe aan de saxofoonpartijen of speelt hierop variaties. De altsaxofoon klinkt in het hoge register net zo hemels en ingetogen als jongenssopranen. Vooral het ‘Ave Verum Corpus’ van William Byrd is van een grote schoonheid. Op ‘Third Tune for Archbishop Parker’s Psalter’ haalt Lockheart op tenorsaxofoon improviserend flink uit. De keuze voor het bekende ‘Dido’s Lament’ van Purcell is nogal gedurfd, maar het lukt Lockheart om beroemde sopranen als Emma Kirkby of Jessye Norman even te doen vergeten.

De composities van John Ashton Thomas, die zijn wortels heeft in zowel klassiek als jazz, zijn de muzikanten op het lijf gesneden en kennen mooie melodieën. Lockheart en Sayer weten deze - gedragen door de akoestiek - op te tillen, zodat ze niet tussen de klassieke stukken misstaan. ‘Salvator Mundi’ is een prachtige, meditatieve plaat die knap beweegt tussen jazz en klassieke muziek.


Lees ook:



Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk)



© Jazzenzo 2010