bezetting: Orkest Ruud Bos*
opgenomen: 1964-1969, VARA-studio 8 en 9, Hilversum
uitgebracht: juni 2019
label: NJA
aantal stukken: 18
tijdsduur: 77’01

In de jaren zestig zag de omroepwereld er heel anders uit dan nu. Op muziekgebied werd er flink geïnvesteerd in klassieke muziek, maar ook de jazz kreeg de nodige aandacht. Veel Nederlandse musici kregen werk bij een van de radio-orkesten en arrangeurs hadden het stukken drukker dan vandaag het geval is. Een van die orkesten werd geleid door Ruud Bos, onder meer bekend van zijn filmmuziek. Voor de VPRO maakte hij met de crème de la crème van de toenmalige scene gedenkwaardige opnames die bedoeld waren als pauze- en achtergrondmuziek.

Geïnspireerd door een jonge Quincy Jones maakte hij de composities ‘Han’s Blues’, ‘Harry’s Prize’, ‘Sad Model’ en ‘Lutuli’. Net zoals Jones schrijft hij de muziek op het lijf van zijn musici: met een excellerende Harry Verbeke in ‘Harry’s Prize’, de ballad ‘Sad Mode’ voor Piet Noordijk en het ritmische ‘Lutuli’ dat solowerk van Noordijk, Ado Broodboom en John Engels bevat.

The Secret All Star Band
Het orkest, bijgenaamd ‘The Secret All Star Band’, klinkt als een klok. Er is duidelijk flink geïnvesteerd in repetitietijd. Naast eigen composities, belicht Bos ook het werk van onder meer Oliver Nelson, Thelonious Monk, Henry Mancini, Arthur Schwartz en Harold Arlen. Noordijk lijkt wel een reïncarnatie van Phil Woods in Nelson’s ‘Three Seconds’. Misha Mengelberg tekent voor het arrangement van ‘Monk’s Dream’, met een uitgebreide stride-pianosolo van Bos en wederom een glansrol voor Noordijk. Mancini’s ‘Charade’ bevat een fraaie solo op sopraansaxofoon van Herman Schoonderwalt, gevolgd door een trombonesolo van Cees Smal en een lyrische Ruud Brink op tenorsaxofoon. Frans Elsen zorgt voor een smaakvol arrangement van het bekende ‘Alone Together’ met een prachtige flugelhornsolo van Eddie Engels. Schoonderwalt’s altsaxofoon  komt uitgebreid voor het voetlicht in Arlen’s ‘Out Of This World'.

Bonus
Een hoogtepunt vormen de twee bonus tracks van het album, met een lekker dwars spelende Mengelberg achter de vleugel. ‘Alone Together’ krijgt een unieke tegendraadse behandeling. Het staccato pianowerk geeft de muziek een geheel eigen smoel en in ‘Monk’s Dream’, waarbij Mengelberg ook voor het arrangement heeft gezorgd, horen we alvast een voorbode van de muziek van de latere Instant Composers Pool.

* Wim Kuylenburg en Ado Broodboom trompet; Cees Smal trompet, flugelhorn en ventieltrombone; Eddie Engels trompet en flugelhorn;Rudy Bosch en Marcel Thielemans trombone; Wim Abma en Henny Kluvers dwarsfluit; Piet Noordijk sopraan- en altsaxofoon, Herman Schoonderwalt klarinet, alt-, sopraan- en baritonsaxofoon; Harry Verbeke en Ruud Brink tenorsaxofoon; Toon van Vliet tenor- en baritonsaxofoon;Karel Roberti hoorn; Frans Elsen, Cees Slinger en Mischa Mengelberg piano; Ruud Bos piano en vibrafoon; Joop Scholten en Rob Langereis contrabas; John Engels en Cees See drums.

Orkest Ruud Bos – Han’s Blues