Sound Liaison verbindt studio en liefhebbers van kwaliteitshifi
ACHTERGROND
door: Cyriel Pluimakers
Peter Bjornild en Frans de Rond zijn de oprichters van Sound Liaison. Foto © CP.
Sinds Edison zijn geluidstechnici wereldwijd aan de slag om muziek en de menselijke stem zo goed mogelijk te ‘vangen’. Klonken de opnames uit het begin van de twintigste eeuw nog tamelijk primitief, inmiddels zijn we in een tijdperk aangeland waarin de mogelijkheden onbegrensd lijken. Over de hele aardbol wordt er geëxperimenteerd met opnames op het hoogste niveau en voeren formaten als DXD en DSD de boventoon. Waar menige muziekconsument thuis nog zit te prutsen met een Sonos setje en een Spotify abonnement, slagen professionals er wereldwijd in opnames te maken die uitermate realistisch zijn en waarin de muziek daadwerkelijk live in je huiskamer lijkt te staan. Ook de compact disk en langspeelplaat zijn inmiddels rijp voor het museum.
Muziekcentrum van de Omroep
Zo maakt in Nederland geluidstechnicus Frans de Rond zich al jarenlang sterk om jazz in zijn volle gedaante digitaal vast te leggen. Werkzaam in het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) aan de Heuvellaan in Hilversum heeft hij samen met contrabassist Peter Bjornild Sound Liaison opgericht. “Zoals de naam al zegt willen we een daadwerkelijke verbinding leggen tussen de studio - de technici en musici - en de liefhebbers van kwaliteitshifi”, vertellen de initiatiefnemers.
Studio 2 van Het Muziekcentrum van de Omroep
in Hilversum.
De Rond verzorgt de muziekregistratie en nabewerking. Bjornild heeft de rol van producer en verzorgt de contacten met de muzikanten. De opnames zijn beschikbaar via de site van soundliaison.com en als musici dat willen wordt er ook nog een lp of cd van de desbetreffende opname geproduceerd. “We willen de spirit van de muziek pakken en het geluid als het ware visueel maken. Tegenwoordig hoor je veel opnames waarin het accent ligt op hoog en laag, maar ondertussen wordt het midden vergeten. Wij proberen de oorspronkelijke balans en dynamiek van de muziek zoveel mogelijk te behouden. Momenteel maken we ook opnames met maar één microfoon: de Josephson C700S. De meeste muziek nemen we op in Studio 2 van Het Muziekcentrum van de Omroep. Veel groten van de jazzwereld maakten hier opnames: Django Reinhardt, Ella Fitzgerald, Ray Brown, Eric Dolphy, Max Roach, Dexter Gordon, Wes Montgomery en Clark Terry. De akoestische eigenschappen van deze ruimte zijn fantastisch en na afloop hoeven we alleen nog maar een beetje galm en compressie toe te voegen. Dit alles om een zo realistisch mogelijk resultaat naar de huiskamer te brengen. ”
Digitaal
De muziek is op de website soundliaison.com beschikbaar in diverse actuele audioformaten: DXD, PCM, FLAC en DSD. Naarmate de resolutie hoger wordt, zijn de bestanden duurder. Om ze adequaat af te spelen is de aanschaf van een DAC (Digitaal Analoog Converter) of een netwerkspeler een voorwaarde. De bestanden dienen geparkeerd te worden op een harddisk of NAS (Network Application Server). Een oplossing die in eerste instantie ingewikkeld lijkt, maar in de praktijk doodsimpel is. Er zijn prachtige applicaties voor je smartphone, tablet of pc waarmee je in een keer een volledig overzicht krijgt van je digitale collectie (Roon, Audirvana, JRiver) en bovendien neemt de muziek geen fysieke ruimte meer in. Digitaal verzamelen is dus ook nog eens goed voor je huwelijk!
'Don’t You Cry' van Carmen Gomes werd, evenals de meeste uitgaven, met één microfoon opgenomen.
Actueel
Om een beeld te geven van Sound Liaison: er zijn actuele uitgaves van onder meer Carmen Gomes, Tettero, het Ruud Breuls/Simon Rigter Quintet, het Witmer Trio, het REF Trio (Kreeveld, Corzilius en Landesbergen), de Feenbrothers, Juraj Stanik en Reinier Voet & Pigalle44.
Carmen Gomes bracht recentelijk de albums ‘Belafonte Sings The Blues’ en ‘Don’t You Cry’ uit, waarbij de laatste uitgave met één microfoon is opgenomen. Met haar warme stem en precieze timing geeft ze een bijzonder smaakvolle interpretatie van klassiek songrepertoire. Gitarist Folker Tettero belicht de muziek van Eddie Harris en Les McCann. Samen met trompettist Dirk Beets, bassist Dave Breidenbach en drummer Klas van Donkersgoed geeft hij een levendige interpretatie van dit funky repertoire.
Het repertoire van de legendarische Louis Armstrong staat centraal in ‘Wild Man Blues’ van het Ruud Breuls/Simon Rigter Quintet. Klassiekers als ‘On The Sunny Side Of The Street’, ‘Basin Street Blues’, ‘Wild Man Blues’, ‘St. Louis Blues’’ en ‘What A Wonderful World’ passeren de revue.
Een licht romantische inslag heeft de muziek van het trio van pianist Cajan Witmer met als gast violiste Vera van der Bie. Onder het motto ‘Free’ wordt er losjes geïmproviseerd op standards en popsongs.
'Play Dave Brubeck' van de Feenbrothers werd in Studio 2 met publiek opgenomen.
Pianist Rob van Kreeveld, contrabassist Edwin Corzilius en vibrafonist Frits Landesbergen vinden elkaar in het REF Trio. Uitgangspunt is de uitspraak van de grote Bobby Hutcherson: “The whole thing of being in music is not to control it but to be swept away by it….” Zonder slagwerker maakt het ensemble een soort chamber jazz met bekende stukken als ‘A Child Is Born’, ‘Emily’, ‘Born To Be Blue’ en ‘The Girl Next Door’. De musici gunnen elkaar de ruimte en zelden werd een vibrafoon, met zijn typerende complexe klank, beter vastgelegd.
One microphone
Een hoogtepunt in de catalogus vormt de one microphone recording van de Feenbrothers, die een hommage brengen aan de muziek van Dave Brubeck. Het album begint en eindigt met het overbekende ‘Take Five’ en bevat verder composities als ‘Gone With The Wind’, ‘Unsquare Dance’, ‘Chelsea Bridge’, ‘Blue Rondo a La Turk’ en ‘Someday My Prince Will Come’. Altsaxofonist Paul van der Feen betoont zich een waardige leerling van Paul Desmond en het kwartet slaagt erin een levendige en actuele visie te geven op dit unieke repertoire. Bijzonder is dat de opname met publiek in Studio 2 is opgenomen: Op ‘Unsquare Dance’ mogen ze zelfs meeklappen.
Pianist Juraj Stanik speelt in zijn eentje het album ‘I Wonder’ vol, met standards en eigen repertoire. Ook in dit geval is er gebruik gemaakt van de Josephson microfoon. Het geluid van de vleugel is buitengewoon natuurlijk en alle boventonen komen vlekkeloos uit de luidsprekers. Zelden klonk een jazzpiano zo aangenaam!
Zojuist verschenen: ‘Ballade Pour La Nuit’ van gitarist Reinier Voet & Pigalle44.
Nieuwste release is ‘Ballade Pour La Nuit’ van gitarist Reinier Voet & Pigalle44, een groep die een actuele visie geeft op de muziek van de Hot Club de France en de muziek van Django Reinhardt. Dat dit repertoire niets van zijn glans verloren heeft bewijst dit ensemble en de ronduit fabelachtige opnamekwaliteit vormt een ijkpunt voor de mogelijkheden van de actuele opnametechniek.
Nieuwe maatstaf
Sound Liaison slaagt erin een nieuwe maatstaf neer te zetten voor het opnemen van jazz. Bijzonder is het dat deze pioniersgeest weer uit Hilversum komt, net zoals in de jaren dertig toen dit gebouw het epicentrum vormde van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van muziekopname. Nederland mag trots zijn op professionals als Frans de Rond en Peter Bjornild!
Carmen Gomes one microphone recording in Studio 2
Feenbrothers - Unsquare Dance. Opgenomen met publiek in Studio 2
Reinier Voet & Pigalle44 - What is This thing Called Love
"De akoestische eigenschappen van deze ruimte zijn fantastisch en na afloop hoeven we alleen nog maar een beetje galm en compressie toe te voegen."
Dat klinkt toch een beetje tegenstrijdig.
Emile - 11-07-’19 14:27