Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Evenwichtig showcaseprogramma kenmerkt InJazz 2019

INJAZZ, Conferentie & Festival. Lantaren Venster, Kantine Walhalla, Room Mate Bruno en Foodhallen, Rotterdam, 27 en 28 juni 2019
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het jaarlijkse InJazz Rotterdam presenteert ook in 2019 een breed overzicht van de jongere en jongste jazzgeneratie. De thema’s van het conferentiegedeelte op de tweede dag zijn weinig sprankelend - eigenlijk net zoals in eerdere edities - maar de keuze van de showcases geeft een goed beeld van de actuele ontwikkelingen in de jazz. Uiteraard staan er voor het merendeel Nederlandse bands, maar daarnaast is er ook aandacht voor muziek uit de rest van Europa.

 
Boy Edgar Prijs winnaar Jasper Blom, Guy Salamon Group en Teus Nobel op InJazz 2019.

Teus Nobel
De Lolanders, met onder meer violist Oene van Geel en doedelzakspeler Fraser Filfield, starten het programma op de eerste dag met een opwindende mix van jazz en Schotse folk. Ronduit spectaculair is de set van trompettist Teus Nobel, die een zinderend programma brengt in de geest van de grote Woody Shaw. Nobel is hard op weg misschien wel de beste jazztrompettist van Nederland te worden. Zijn ritmesectie – met pianist Alexander van Popta, contrabassist Jeroen Vierdag en drummer Tuur Moens – behoort zonder meer tot het beste wat de Benelux te bieden heeft. Voorspelbaar is de muziek van het Griekse Takoushis – Karapatakis Project, een romantisch pianotrio dat nauwelijks kan boeien. Altsaxofonist Mo van der Does treedt op met een kwartet met allemaal winnaars van het Prinses Christina Concours: trompettist Ian Cleaver, contrabassist Tijs Klaassen en drummer Wouter Kühne. Het talent druipt van het ensemble af, met doortastende solo’s van Van der Does, vurig trompetspel van Cleaver en een ritmetandem dat aanvoelt als een warm bad. Met zijn band geeft hij een nieuwe en frisse impuls aan de klassieke bebop. Binnenkort verschijnt zijn eerste album.

  
Lolanders Oene van Geel en Fraser Filfield. Het Griekse Takoushis – Karapatakis Project. Ian Cleaver en Mo van der Does.

Jasper Blom
Op de tweede dag wordt aan het einde van de middag bekend gemaakt dat de BUMA Boy Edgar Prijs 2019 toegekend wordt aan Jasper Blom, een musicus en docent die zijn sporen de afgelopen decennia meer dan verdiend heeft. Het bijzondere van Blom is dat hij daadwerkelijk aansluiting vindt bij de nieuwe generatie: “Vanuit zijn docentschap aan het Conservatorium van Amsterdam ontstond Rough Diamonds, een wekelijks podium in het Bimhuis, voor veelbelovende, nog studerende muzikanten. Onbevangen gaat hij de samenwerking aan met jong talent, waardoor hij ook zijn eigen spel op scherp zet en fris houdt. Dit inspirerende en stimulerende initiatief wordt door de jury van de Buma Boy Edgar Prijs 2019 op grote waarde geschat.” Met een onbegeleide solo op zijn tenorsaxofoon, betovert Blom minutenlang de foyer van Lantaren Venster. Thelonious Monk’s ‘Ask Me Now’ wordt feilloos gefileerd en krijgt een nieuwe muzikale gedaante.

  
Felicitaties voor Jasper Blom. Het Franse OZMA. Guy Salamon Group. 

ICP
Het Franse OZMA opent de tweede dag met een mengelmoes van jazz, rock en soundscapes. Muziek die met verve gespeeld wordt en de zaal in de ban houdt. Minstens net zo boeiend is het optreden van de Guy Salamon Group, een octet gevuld met toptalent van het Amsterdams Conservatorium. Niet alleen de jazztraditie, maar ook de invloed van circusmuziek en het legendarische Willem Breuker Kollektief hoor je tijdens hun set voorbijkomen. Minder krachtig is het optreden van SWART., een ensemble rond saxofoniste Celia Swart: nogal bedachte arrangementen die niet echt tot leven komen. Dat de muziek van het ICP springlevend is bewijst het Wietse Voermans Quintet. Voermans voerde een deel van het gespeelde programma eerder uit als The Pack Project 2018, een onderdeel van het Festival Jazz International Rotterdam. De composities en arrangementen stappen in de weerbarstige traditie van de unieke Misha Mengelberg en er is veel ruimte voor eigen inbreng van de solisten. Zo klinkt de kwikzilveren klarinetsolo van Michael Moore nog secondenlang na in de zaal van Room Mate Bruno. Een onvergetelijk moment!

  
Saxofoniste Celia Swart van ensemble SWART.. Wietse Voermans (l) Quintet. Trompettist Ian Cleaver.

Selectie
InJazz is met zijn actuele keuze van showcases zeker op de goede weg. Interessante nieuwe ontwikkelingen vinden een plek in het tweedaagse programma. Toch verdient het absoluut overweging dat de daarvoor samengestelde commissie alleen bestaat uit professionals, die geen commerciële belangen elders hebben. Het feit dat een prominent lid van de commissie ook directeur is van een bekend boekingskantoor, maakt de definitieve keuze van de showcases ongewild minder geloofwaardig. Iets wat zeker jammer is en met een zorgvuldige samenstelling van de jury kan worden voorkomen. Op naar een sprankelende en belangeloze editie van Injazz 2020!


© Jazzenzo 2010