Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Bob Sheppard – The Fine Line

CD-RECENSIE 

Bob Sheppard – The Fine Line
bezetting: Bob Sheppard saxofoon, fluit, altfluit; John Beasley piano; Jasper Somsen contrabas; Kendrick Scott drums
opgenomen: 24 – 26 maart 2018
uitgebracht: 7 juni 2019
label: Challenge Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 54’53
website: bobsheppard.net - challengerecords.com
door: Mathijs van den Berg



Contrabassist Jasper Somsen en saxofonist Bob Sheppard ontmoetten elkaar voor het eerst in 2013 in Duitsland. Het klikte onmiddellijk en de mannen besloten in de toekomst samen te spelen. Vanwege hun drukke speelschema’s kwam het er echter nauwelijks van. Het duurde tot 2018 voordat ze een album konden maken. Sheppard regelde zijn oude maatje John Beasley op piano plus drummer Kendrick Scott en Somsen vloog naar LA voor opnames. In zijn reisbagage de Ray Brown-contrabas die hij van John Clayton mocht lenen, waarop deze in de jaren zestig bij het Oscar Peterson Trio speelde.

Sheppard heeft een enorme staat van dienst als tour- en studiomuzikant. Hij is een allround artiest die speelde zowel met jazzmusici (onder andere Freddie Hubbard en Chick Corea) als popartiesten (Joni Mitchell, Steely Dan). Ook maakte hij een paar soloalbums. Op ‘The Fine Line’ staan enkele eigen nummers, een compositie van Somsen en een paar covers met arrangementen van Sheppard, zoals ‘People make the world go round’ van Philly Soul-groep The Stylistics en jazzklassiekers als ‘Thanks for the memory’ en ‘A flower is a lovesome thing’. 

‘The Fine Line’ is een diverse plaat waarvan het geluid stevig wortelt in het verleden. Sheppard bespeelt verschillende saxofoons en fluiten. Er wordt ruim gebruik gemaakt van gastmuzikanten. Zo speelt Simon Moullier enkele vibrafoonpartijen, onder andere op de onstuimige openingstrack ‘Edge of trouble’ en voegt Sheppards vrouw Maria Puga Lareo op ‘Joegenic’ zanglijnen toe. Benjamin Sheppard geeft op elektrische bas ‘Run amok’ een lekker funky basis, een nummer dat ook door het samenspel tussen Sheppard en trompettist Mike Cotton sterk aan The Brecker Brothers doet denken. Niet zo gek als je bedenkt dat Sheppard ooit met hen samenspeelde. 

Sheppards heeft een soulvolle en melodieuze speelstijl, waarbij hij coole licks afwisselt met ritmische improvisaties. Aangenaam om naar te luisteren, maar ook wel erg orthodox. Vooral bij de vertolkingen van de jazzklassiekers vraag je je af wat deze toevoegen. De solo’s van Somsen en Scott zijn weinig opzienbarend. Alleen het spel van Beasley zorgt voor de nodige pit. Somsens ‘Above and Beyond’ steekt er als compositie bovenuit, omdat deze net wat strakker gespannen is. Dan zit je even op het puntje van je stoel bij dit overigens vakkundige en sfeervolle album.




Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk)




The Fine Line


© Jazzenzo 2010