opgenomen: 12,13 en 15 augustus 1969, Phonogram Studio’s
uitgebracht: mei 2019
label: 678 Records
aantal stukken: 15
tijdsduur: 54’35
website: ritahovink.nl - 678records.com

Bijna veertig jaar geleden, op 7 september aanstaande, overleed zangeres Rita Hovink. Dit jaar zou ze 75 geworden zijn. Naast een bekend vertolkster van het Nederlandse lied, was ze in het begin van haar carrière ook een jazz-zangeres van formaat. Voor Decca nam ze in augustus 1969 de lp ‘Love Me Or Leave Me’ op met het crème de la crème van de toenmalige scene, zoals gitarist Wim Overgaauw, fluitist Thijs van Leer, tenorsaxofonist Harry Verbeke en pianist Rob van Dijk. Ondanks de hoge kwaliteit bleef het album toentertijd bijna onopgemerkt. Inmiddels worden originele exemplaren internationaal voor astronomische prijzen verhandeld.

Vinyl
Het Nederlandse 678 Records neemt nu het initiatief tot een vinyl heruitgave, die vergezeld gaat van een cd die naast de oorspronkelijke opnames ook extra materiaal bevat van een andere sessie. Bijzonder is dat Rita Hovink voor de opname carte blanche kreeg. Haar producer Bert Schouten kan zich de sessie nog goed herinneren: “Het moest lekkere muziek voor bij het haardvuur worden, en dan jazzy. Ik herinner me dat het album helemaal live opgenomen is. Dus zang en orkest tegelijk.”

Tijdloos
Waar veel vocale jazz uit de jaren zestig nogal gedateerd kan klinken, is de productie van Hovink buitengewoon fris. Ze start met een krachtige versie van het bekende ‘Softly As In A Morning Sunrise’. Overtuigend is ook ‘Sunrise – Sunset’ met fraaie rollen voor de gitaar van Overgaauw en Van Leer zijn dwarsfluit. Weldadig is het titelnummer ‘Love Me Or Leave Me’, met een weergaloze obligato partij van tenorsaxofonist Verbeke. Een rustpunt vormt het gedragen ‘What A Wonderful World’, dat onsentimenteel wordt neergezet.

Pop
Aansluitend bij de trend van toen is haar popachtige uitvoering van ‘Don’t Sleep In The Subway’, met een stevige Hammond-begeleiding door Van Dijk. Dat ze een verhaal kan brengen, bewijst Hovink in ‘After You’ve Gone’. Ook hier schittert Verbeke op zijn tenorsaxofoon: naadloos vult hij haar tekst aan met precies de juiste noten en intonatie. Bij haar uitvoering van ‘For Every Man There’s A Woman’ hou je letterlijk de adem in: elke lettergreep wordt met een exacte timing neergezet. Uitermate swingend is ‘Goodbye Charlie’ en haar bijzondere vertelkwaliteiten komen terug in ‘Little Man You’ve Had A Busy Day’. Afsluiter van de lp vormt ‘The Fool On The Hill’, de hit van The Beatles.

Bonus
Op de bijgeleverde cd staan nog een aantal bonus tracks. ‘Johnny Guitar’ is een duet met gitarist Overgaauw. De tracks ‘I Feel The Earth Move’, ‘Mr. Bojangles’, ‘For Every Man There’s A Woman’ en ‘The Fool On The Hill’ zagen eerder al het licht op een EP van 678 Records uit 2013. Bijzonder om te signaleren dat Hovink hier als een echte popzangeres klinkt en het jazzelement naar de achtergrond verdwijnt.

‘Love Me Or Leave’ is een van de beste Nederlandse vocale jazzalbums die er ooit zijn verschenen. Onbegrijpelijk is het dat de muziek indertijd niet voldoende aansloeg. Met de heruitgave op 678 Records krijgt deze productie – bijna vijftig jaar later - gelukkig een welverdiende tweede kans!

*Extra opnamen met Fons Dierkx trompet, Cees Smal trompet en trombone, Joop Scholten gitaar, Cees Schrama toetsen, Leo van Oostrom diverse saxofoons, Ferdinand Povel fluit en tenorsaxofoon, Piet Hein Veening basgitaar, Louis Debij drums.

Sunrise Sunset

Johnny Guitar

Love Me Or Leave Me / Samenvatting