Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Anne Mette Iversen’s Ternion Quartet – Invincible Nimbus

CD-RECENSIE

Anne Mette Iversen’s Ternion Quartet – Invincible Nimbus
bezetting: Anne Mette Iversen contrabas, Silke Eberhard altsaxofoon, Geoffroy De Masure trombone, Roland Schneider drums
opgenomen: 15, 16 september 2018, RecPublica Studio, Lubrza, Polen
uitgebracht: 10 mei 2019
label: Brooklyn Jazz Underground
aantal stukken: 10
tijdsduur: 52’06
website: annemetteiversen.com - bjurecords.com
door: Georges Tonla Briquet


Sinds releases als ‘Poetry Of Earth’, ‘So Many Roads’ en vooral ‘Round Trip’, telkens met andere muzikanten, is het steeds spannend uitkijken naar nieuw materiaal van contrabassiste en componiste Anne Mette Iversen. Met ‘Invincible Nimbus’ beantwoordt ze op overtuigende wijze aan de hoge verwachtingen.

Haar Ternion Quartet, opgericht in 2015, bracht twee jaar geleden een titelloos debuut uit. Dat leverde lovende recensies alom op. ‘Invincible Nimbus’ is het logische en tegelijkertijd innemende vervolg gebaseerd op de onvermijdelijke stelregel in jazz: een open dialoog tussen muzikanten. Hier is dat aan de hand van een vastgelegd basisplan, in casu de composities van Iversen. Haar voornaamste inspiratiebronnen waren deze keer Messians ‘The Technique Of My Musical Language’ en Slonimskys ‘Thesaurus Of Scales And Melodic Patterns’. Er zijn slechtere aanknopingspunten. 

Bizarre kubistische ontwerpen zorgen voor de eerste confrontatie. Via Iversen zelf, samen met trombonist Geoffroy De Masure, wordt alles naar een meer gestroomlijnde flow gedirigeerd. Door de funky onderlaag denk je onwillekeurig aan Defunkt. Tot altsaxofonist Silke Eberhard alles weer doet ontsporen in een wirwar van heel aparte ritmische golven. ‘Polychromatic Pictures’ als titel kiezen voor deze introductie is veelzeggend. 

‘Within A Diapason’ is een wervelende ode aan ‘old school bop’ en swing met een verrassend breekpunt. ‘The Invincible Nimbus Of Mystery’ is het sein om een adempauze te nemen en andere concepten op een rijtje te zetten. Stap voor stap worden deze naar voor geschoven om uiteindelijk te komen tot een complex en gelaagd patroon. Het korte intermezzo ‘Ghost World 1’ (twintig seconden) is de aanloop naar het vervolg waarin verder geborduurd wordt op de eerder geponeerde ideeën en theorieën. Denk hierbij aan het oeuvre van (Belgische) groepen als Trio Grande en Mâäk. Dat is niet echt verwonderlijk aangezien trombonist De Masure een directe link heeft met dit laatste collectief. Hij is op dit album ook de grootste smaakmaker met Eberhard als gedroomde partner. Indien er nog wat avontuurlijke programmeurs rondlopen, moet Iversen snel een plaats krijgen in de brochures van het volgend seizoen. 



Beluister het nummer Polychromatic Pictures (inloggen noodzakelijk)



Invincible Nimbus


© Jazzenzo 2010