bezetting: Jeroen van Vliet piano; Mete Erker tenor- en sopraansaxofoon
opgenomen: 6 en 7 december 2018, Beauforthuis Austerlitz
uitgebracht: 1 april 2019
label: Induplo Music
tijdsduur: 56’37
website: jeroenvanvliet.commete.nlinduplomusic.com

Muzikaal opgegroeid in Tilburg, werken pianist Jeroen van Vliet (1965) en saxofonist Mete Erker (1971) nu dertig jaar samen. Tegenwoordig in de band Estafest en voorheen in uiteenlopende producties zoals Conny Janssen Danst, met het klassieke ensemble Asko|Schönberg in het mede door Erker geïnitieerde project Near East Up North, een hommageproject aan trompettist Feya Faku en in de door Van Vliet gecomponeerde Zeeland Suite Revisited. Eenmaal eerder namen ze een duoalbum op, het in 2005 verschenen ‘Unseen Land’.

Beiden zijn poëet op hun instrument. Van Vliet is door zijn onnavolgbare toucher, timing en ritmen een meester in het scheppen van klanksferen en kan met uitdagend spel zijn medemusici tot grote hoogten stuwen, zoals in Eric Vloeimans band Gatecrash. Erkers spel is subtiel en gelaagd (Artvark Saxophone Quartet) maar ontaard evenzo gemakkelijk in de rauwe energie van de improvisatiekunst (Mete Erker Trio).

Beiden schreven een handvol composities voor ‘Pluis’ dat live werd opgenomen in Beauforthuis, een muziekpodium annex theater in Austerlitz. Het resultaat is een intiem concert waarvan de urgentie enigszins ontbreekt. Prachtige lyrische stukken ontluiken, maar de musici volgen veelal hetzelfde vaarwater waardoor de composities tamelijk bloedeloos en zonder te raken voortkabbelen.

Van Vliet laat zijn noten ademen onder de verhalende melodielijnen van Erker, met hier en daar fantastische maar weinig functionele versieringen. Het tempo ligt laag en kent nauwelijks dynamiek. Schoonheid voert de boventoon, maar de kamermuziek mist een diepere emotionele beleving, doorgaans het handelsmerk van Van Vliet en Erker.

Groot pluspunt is de formidabele geluidskwaliteit van ‘Pluis’, opgenomen door de Nederlander Chris Weeda, een van de beste geluidsmannen ter wereld. De natuurlijke weergave en dynamiek zorgen voor een ultieme luisterervaring, waardoor het concert letterlijk in je huiskamer belandt.

Erker en Van Vliet spelen o.a. in Piano-atelier Mischa Wink, Zwolle (17/4), Paviljoen Ongehoorde Muziek, Eindhoven (18/4), Roode Bioscoop, Amsterdam (19/4), Huiskamerconcert Mattie Schilders, Tilburg (20/4), De Kapel, Ellecom (22/4).