Belgian Jazz Meeting laat cultuurrijk Gent jazz ademen

CONCERTRECENSIE. Belgian Jazz Meeting, Handelsbeurs, Bijloke, KROOK, Club Telex, Gent, 5 en 6 april 2019
beeld: Hugo Lefèvre

De tweejaarlijkse Belgian Jazz Meeting beleefde afgelopen dagen zijn vijfde editie in Gent. Een stad die meer dan uitstekend geschikt is voor een dergelijk internationaal evenement, waar organisatoren uit Europa en de rest van de wereld elkaar ontmoeten. De meeste showcases vinden plaats in de Handelbeurs, een gebouw met een bijna onwerkelijke allure. Afwisselend vinden de optredens plaats in de concertzaal en de brasserie. Na afloop is er op diverse plekken in het centrum nog een Late Night programma.

Lynn Cassiers Imaginary Band, FUNDAMENT, The Wrong Object en vele anderen speelden tijdens de Belgian Jazz Meeting in Gent.

Experimenten
Het Belgisch-Zweedse Eve Beuvens-Mikael Godée Quartet mag op vrijdag 5 april de spits afbijten. Het twinkelende poëtische pianospel maakt indruk, maar het spel van sopraansaxofonist Godée blijft veel te veel binnen de lijntjes. Opvallend is de stevige contrabas van Magnus Bergström. Minder boeiend is de presentatie van The Wrong Object, een ensemble dat de actuele visie op Zappa wil geven maar bepaald niet overtuigt. Een misser die grotendeels goed gemaakt wordt door de vocale experimenten van Lynn Cassiers met haar Imaginary Band. Ze jaagt haar stemgeluid door een synthesizer en laat zich begeleiden door een avontuurlijke bezetting met viool, saxofoon, euphonium en een trio met de grote Erik Vermeulen achter de toetsen. De avond in de Handelsbeurs wordt besloten door elektronicaspecialist Dijf Sanders, die zijn Ethiopische en Indonesische grooves heeft versterkt met saxofonist Nathan Daems. Een performance die niet geheel kan overtuigen.

Eve Beuvens-Mikael Godée Quartet, Dijf Sanders en Nathan Daems, MiXMONK met Bram de Looze, Robin Verheyen en Joey Baron.

Club Telex
Een verrassing vormen de Late Night concerten in de Club Telex, met een programma dat pianist Bram de Looze centraal stelt. Hij start met een solorecital achter de prachtige Chris Maene vleugel. Zijn spel maakt grote indruk en vervolgens schuift De Looze aan bij de ensembles Pentadox en Stéphane Galland & KEM. Een hoogtepunt vormt de showcase van MiXMONK, met grootmeester Joey Baron achter het slagwerk en de meesterlijke Robin Verheyen op sopraan- en tenorsaxofoon. Het trio zorgt voor een van de meest verfrissende visies op het oeuvre van jazzvernieuwer Thelonious Monk (1917-1982).  Het feestelijke TaxiWars sluit de nacht af.

Geluidskunst
De zaterdag start met een panel over steden en cultuurpolitiek in de Handelsbeurs. Na de lunch volgt een forse stadswandeling naar het Bijloke Music Center. Daar geeft het ensemble FUNDAMENT een indrukwekkende voorstelling van geluidskunst: bastrombone, baritonsaxofoon, bassaxofoon, drie tuba’s en vijf contrabassen zorgen voor een adembenemende laag geluid dat je in je onderbuik voelt. In de foyer van de Bijloke maken de musici er ook een visueel aantrekkelijke voorstelling van door goed gebruik te maken van de ruimte. FUNDAMENT is een meer dan geweldige act voor menig internationaal muziekfestival. Aanzienlijk minder indruk maakt Les Chroniquers de l’Inutile, een septet onder leiding van gitarist Benjamin Sauzereau dat optreedt in de nieuwe KROOK bibliotheek met zijn bijzondere architectuur.

Stéphane Galland & KEM, FUNDAMENT, Donder.

Minimal
Teveel naar minimal music neigt de showcase van het pianotrio Donder, waarmee de avond in de Handelsbeurs start. Echte met hart en ziel gespeelde jazz horen we gelukkig weer bij het trio van trompettist Jean- Paul Estiévenart met de Italiaan Fabian Fiorini achter de Fender Rhodes. Estiévenart is een weergaloze trompettist die als geen ander het authentieke verhaal in zijn vingers heeft: geen gefluister maar de trompet als signaalinstrument. Een verademing!

Spectaculair ook is het concert van gitarist Bert Dockx met zijn sextet Ottla. In zijn improvisaties gaat hij tot het uiterste en hij laat zijn instrument heerlijk janken, gillen en zingen. Een stijl die prachtig contrasteert met het meer op de jazztraditie geënte spel van gitarist Julien Tassin die de avond met zijn trio in De Handelsbeurs afsluit.

Jean-Paul Estiévenart Trio Fabian Fiorini, Ottla, Otto Kintet.

Otto Kintet
Ook de tweede Late Night heeft Club Telex weer een interessant programma. Het EOS Trio met pianist Joseph Nowell opent met lyrische improvisaties. Ronduit een ontdekking vormt het Otto Kintet, een kwintet met een onvervalste underground sfeer, dat perfect past binnen deze setting. Het enige wat je tegenwoordig helaas mist zijn de wietdampen. De band speelt een idiote mix van Braziliaans, Velvet Underground, circusmuziek en country. Tenorsaxofonist Jeroen Capens maakt indruk met zijn hartverscheurende interpretatie van een smartlapachtige ballad. Een onverwacht en origineel geluid binnen de context van deze Belgian Jazz Meeting. Het afsluitende Delvita laat tot slot een geslaagde mix van akoestische en elektronische jazz horen.

Geslaagd
De vijfde Belgian Jazz Meeting mag meer dan geslaagd genoemd worden. Niet alleen waren de concerten in de Handelsbeurs de moeite waard, ook de rest van de stad was nauw in het initiatief betrokken met interessante Late Night concerten op diverse plekken. Vooral de Club Telex liet horen waar de jongste generatie mee bezig is. Gent is een fantastische stad met een rijk cultureel leven en ademde echt jazz!

Gezien: (5-4) Eve Beuvens-Mikael Godée Quartet, The Wrong Object, Lynn Cassiers’ Imaginary Band en Dijf Sanders (Handelsbeurs); Bram de Looze, Pentadox, Stéphane Galland & KEM, MiXMONK en TaxiWars (Club Telex).
(6-4) FUNDAMENT (Bijloke); Les Chroniquers de l’Inutile (KROOK); Donder, Jean-Paul Estiévenart Trio feat. Fabian Fiorini, Ottl en Julien Tassin Trio (Handelbeurs); Eos Trio, Otto Kintet en Delvita (Club Telex).