opgenomen: 1 – 3 oktober 2018
uitgebracht: 15 februari 2019
label: Challenge Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 72’29
website: markusburger.com - challengerecords.com

De in Los Angeles woonachtige Duitse pianist Markus Burger nam met zijn groep Accidental Tourists eerder ‘The L.A. Sessions’ (2012) op. Op deze plaat werd hij begeleid door twee grote namen uit de jazz: bassist Bob Magnusson en drummer Joe LaBarbera, die nog speelde met Bill Evans, een van Burgers idolen. Op ‘The Alaska Sessions’ worden de drums bespeeld door Peter Erskine, die Burger als student al inspireerde. Magnusson horen we opnieuw op contrabas. Burger toont zich in het booklet dan ook zeer in zijn nopjes met zijn begeleiders.

‘The Alaska Sessions’ bevat songs die Burger gedurende enkele jaren schreef en waarvoor hij zich liet beïnvloeden door de lege landschappen van IJsland en Alaska, waar hij regelmatig verbleef. Het cd-boekje is dan ook met stemmige landschapsfoto’s versierd. Verwacht alleen geen dramatische soundscapes of impressionistische klankbeelden. ‘The Alaska Sessions’ bevat montere klassieke pianojazz met blues- en swinginvloeden. Voor ‘Big Chief’ bijvoorbeeld heeft Burger zich laten inspireren door trompettist Kenny Wheeler, terwijl het swingende ‘Budapest Grand Hotel Hustle’, behalve een soundtrack bij (delen van) de betreffende film, ook een eerbetoon is aan pianist Bud Powell.

Magnusson en Erskine tonen zich, ondanks enkele solo’s, vooral begeleiders. Hun ondersteuning is subtiel en smaakvol. Magnusson’s spel is warm en rond. Erskine speelt met veel bekken. Centraal staat het puntige pianospel van Burger, dat ook in de langzame nummers opgeruimd en opgewekt klinkt. Dit zorgt wel voor eenvormigheid. Bovendien doet die luchtige vertolking vaak nogal afstandelijk en oppervlakkig aan. Daarbij is de opbouw soms clichématig, terwijl de melodieën waaromheen de songs zijn opgebouwd, op den duur op elkaar gaan lijken, zodat je gedachten steeds vaker afdwalen.

Vanwege het muzikale vakmanschap en het vrolijke karakter is ‘The Alaska Sessions’ toch een prettige plaat om op te zetten. Bij een feestje of met vrienden onder elkaar, onder het genot van een glas rode wijn, zoals Burger bezingt op ‘The Good Old Days’. Maar om echt interessant te zijn klinkt het allemaal te keurig en te tam. Grijp liever terug op een plaat als ‘Juni’ van Peter Erskine, Palle Danielsson en John Tayler, die onlangs in de Touchstones-serie van ECM opnieuw, en voor een kleine prijs, verscheen. Ook een inspiratiebron van Burger trouwens.

Beluister dit album via Spotify (inloggen indien nodig)

Aqua Reflections (video loopt automatisch door)