Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Jazz Orchestra Of The Concertgebouw – Crossroads

CD-RECENSIE 

Jazz Orchestra Of The Concertgebouw – Crossroads
bezetting: Jazz Orchestra Of The Concertgebouw o.l.v. chef-
dirigent Dennis Mackrel en co-dirigent Rob Horsting*
opgenomen: 30 en 31 oktober 2017, Conservatorium van Amsterdam
uitgebracht: oktober 2018
label: Challenge Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 47’00 / 37’55
website: www.jazzorchestra.nl - www.challengerecords.com
door: Cyriel Pluimakers


Het Jazz Orchestra Of The Concertgebouw (JOC) vormt een van de kroonjuwelen van de Nederlandse muziek. Afwisselend staat het orkest tegenwoordig onder leiding van Rob Horsting en de bekende Amerikaan Dennis Mackrel. Het uitgangspunt van dit unieke ensemble is genadeloze swing met een rijke blazersklank, scherpe timing en grote muzikale interactie tussen de verschillende secties. Voor wie mocht denken dat bigband jazz ouderwets is, het JOC bewijst het tegendeel. Het orkest slaagt er niet alleen in het genre op te frissen, maar er ook een innovatief en actueel karakter aan te geven.

Hun nieuwe dubbelalbum bevat tien verse composities van bandleden Martijn van Iterson, Joris Roelofs, Ilja Reijngoud, Simon Rigter, Jorg Kaaij en Rob Horsting. Iterson staat garant voor de swingende opener ‘Shortcut’, in een arrangement dat hem ook uitgebreid voor het voetlicht brengt als solist. Simon Rigter tekent voor ‘Olivia’s Dance’, een enigszins hoekige compositie waarin hij ook kan schitteren als eminent tenorsaxofonist. Lyrisch is het prachtige ‘English Heart’, met een hoofdrol voor de veelzijdige trombonist Ilja Reijngoud, die verantwoordelijk is voor de compositie en het arrangement. Het van Jorg Kaaij afkomstige ‘Jane St. 2 AM’ bevat doortastende improvisaties van de componist zelf op altsaxofoon, trombonist Bert Boeren en pianist Hans Vroomans. De sfeervolle composities ‘Sixmas’ en ‘Swarms’ geven ruim baan aan het groovy spel van gitarist en componist Van Iterson. 

Anders
Heel anders van sfeer is de tweede cd, waarop drie spannende composities van Joris Roelofs de hoofdmoot vormen: ‘Para Poli’, ‘Ataraxia’ en ‘The Ninth Planet’. We horen hem hier op basklarinet, een instrument waarop hij zich de afgelopen jaren tot een ware grootmeester heeft ontwikkeld. Met zijn prachtige geluid draagt hij de muziek en onderbouwt hij zijn stukken: kubistische bouwwerken met veel ruimte voor improvisaties. Van Iterson voorziet ‘Para Poli’ in de tweede helft van een fraai retro-geluid en trompettist Ruud Breuls zorgt voor een hemelse solo in ‘Ataraxia’. ‘The Ninth Planet’ vormt een artistieke toekomstvisie in een uitdagend arrangement van Michael Abene. Muziek vol verrassingen met een weergaloze solo van de componist op basklarinet, die Eric Dolphy (1928-1964) weer even op aarde terug brengt.

Het vrolijke ‘A Minor Confusion’, afkomstig van Horsting, sluit de dubbel-cd af: een waar luisterfeest met vuurwerk van de stersolisten Breuls en Rigter. Vooral de laatste imponeert met een stevige improvisatie die direct aansluit bij de traditie van de grote blazers van weleer.

‘Crossroads’ vormt niet alleen een hoogtepunt in het oeuvre van het JOC, maar is ook een van de beste albums die er ooit binnen de Nederlandse jazz zijn verschenen. 

Tournee
16 november Bimhuis (première)
18 november Harmonie Leeuwarden (Hot House Redbad)
21 november Muziekcentrum Enschede (matinee concert) o.l.v. Rob Horsting
29 december Paradox Tilburg (Stranger Than Paranoia)
30 december LantarenVenster Rotterdam


Volledige bezetting: Jelle Schouten, Wim Both, Jan van Duikeren en Ruud Breuls trompet; Joris Roelofs altsaxofoon, basklarinet en klarinet; Jorg Kaaij altsaxofoon en klarinet; Simon Rigter tenorsaxofoon en fluit; Sjoerd Dijkhuizen tenorsaxofoon, klarinet en basklarinet; Juan martinez baritinsaxofoon en basklarinet; Jan Oosting, Ilja Reijngoud, Bert Boeren en Martin van den Berg trombone; Martijn van Iterson gitaar; Hans Vroomans piano; Frans van Geest contrabas; Marcel Serierse (CD1) en Martijn Vink (CD2) drums.






Beluister dit album via Spotify (inloggen).



Para Poli


© Jazzenzo 2010