Joris Roelofs & Han Bennink – Icarus
CD-RECENSIE
Joris Roelofs & Han Bennink – Icarus
bezetting: Joris Roelofs klarinet en basklarinet, Han Bennink piano, klarinet en drums
opgenomen: 9 en 10 april 2018, Studio Kytopia, Utrecht
uitgebracht: mei 2018
label: ICP
aantal stukken: 14
tijdsduur: 40’37
website: icporchestra.com - www.jorisroelofs.com
door: Cyriel Pluimakers
Waar de eerste generatie conservatoriumstudenten duidelijk moeite had met de erfenis van de Instant Composers Pool (ICP), lijkt het erop dat de generaties daarna de muzikale opvattingen van deze muzikale pioniers omarmen. Zo ook Joris Roelofs (1984), een van de meest interessante vernieuwers van nu. Hij startte in de voetsporen van de bebop, maar ontwikkelde zich tot een rasechte experimentator.
Met drummer Han Bennink, een van de oprichters van de ICP, vormt hij al geruime tijd een bijzonder duo waarbij traditie en vernieuwing hand in hand gaan. Op hun nieuwe cd wordt er onder meer geïmproviseerd op bekende nummers als ‘Something Sweet, Something Tender’ van Eric Dolphy, ‘This Is New’ van Kurt Weill en ‘Song for Ché’ van Charlie Haden. Maar het merendeel van de productie bestaat uit zelf bedachte miniatuurtjes, zoals de opener ‘Carmen’, het aan de onlangs overleden Peter Guidi opgedragen ‘Guidi’, het titelnummer ‘Icarus’ en het curieuze ‘Bahbachbah.
Was de altsaxofoon ooit het hoofdinstrument van Roelofs, tegenwoordig horen we hem vooral op de klarinettenfamilie. Op de basklarinet heeft hij een eigen stijl ontwikkeld, waarin we de traditie van grootmeesters als Eric Dolphy en Harry Sparnaay terug horen. Vooral in het midden en laag heeft Roelofs een majestueuze toon die nog lang nazindert. Bennik wisselt ouderwets swingend slagwerk af met vrije passages, waarin alle klankmogelijkheden van het drumstel tot uitdrukking komen.
De twee musici volgen elkaar nauwgezet en de cd heeft het karakter van een spannend vervolgverhaal, waarbij elk - zelden langer dan drie minuten durend - stuk een flinke alinea vormt. Alleen ‘Icarus’ overschrijdt de vier minuten en geeft uitgebreid de ruimte aan de unieke percussie van Bennink. Zelfs een in de ruimte rondslingerende houten balk, krijgt hierbij een muzikale functie.
Het bijzondere is dat Roelofs en Bennink aan elkaar gewaagd zijn. Waar de laatste nog wel eens de muziek naar zijn hand wil zetten, geeft hij hier volop ruimte aan het doortastende spel van de jonge klarinetvirtuoos. Zijn spel zit vol nuance en beheerste hartstocht. Het is een verademing om de sonore basklarinet in zijn volle glorie te horen. In ‘Rondo 1’ en ‘Rondo 2’ komen daar zelfs nog de nodige ritmische fratsen bij. De liedachtige composities ‘Gustav 1’ en ‘Gustav 2’ zingen nog lang in het gehoor na.
Het duo Roelofs/Bennink behoort tot het beste wat de actuele Nederlandse jazz te bieden heeft en deze cd vormt daar een uitstekende weergave van.
Log in bij Spotify om dit album te beluisteren.
Impressie Joris Roelofs & Han bennink.