Music Meeting op zoek naar vernieuwing
CONCERTRECENSIE. Music Meeting, Park Brakkestein Nijmegen, 20 en 21 mei 2018
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers
De Nijmeegse Music Meeting is al decennia internationaal toonaangevend voor muziek die zich op het grensvlak beweegt van jazz en wereldmuziek. Onder de nieuwe zakelijk directeur Sanne Grijsen heeft er ook een reorganisatie plaatsgevonden op diverse fronten: de organisatie is efficiënter gemaakt, het festivalterrein is ruimer opgezet en de programmering is verbreed. Andere nieuwe initiatieven zijn sinds vorig jaar de benoeming van een Artist In Focus en een romantische wandeling door het park. Verder zijn er minder winkeltjes, zitplekken en eetgelegenheden te bespeuren.
Artist In Focus zangeres Becca Stevens, Seun Kuti & Egypt 80 met Soweto Kinch, en trio Paul van Kemenade, Jasper van 't Hof, Mariá Portugal op Music Meeting in Nijmegen.
Roomful Of Teeth
De tweede festivaldag wordt geopend door het Amerikaanse vocale ensemble Roomful of Teeth, een a capella octet dat virtuoos omgaat met alle mogelijkheden van de menselijke stem. Adembenemende samenklanken, boventonenzang, hartstochtelijke improvisaties, alles is mogelijk bij deze musici. De prachtige middagzon zet het concert in een warme gloed, een onvergetelijke ervaring. Een optreden zo goed dat de normaal exuberante Flat Earth Society ongewild een beetje bleekjes overkomt. Hun muziek beweegt zich toch op iets te bekend Zappa-achtig terrein en de echte sprankeling ontbreekt. Origineler is het uit Brazilië afkomstige Quartabé met een gestoorde keyboardspeler, twee onconventionele blazers en de krachtige Mariá Portugal achter het drumstel.
Becca Stevens
Van een ander kaliber is de muziek van het uit Brooklyn afkomstige Red Baraat, met een mix van Noord-Indiase bhangra en New Orleans marching bands. Slagen de blazers en de percussie erin leven in de brouwerij te brengen, het gitaarspel van Jonathan Goldberger is een opsomming van de bekende clichés. Het uit Albanië afkomstige grote ensemble Saz’iso brengt authentieke klaagzang ten gehore, maar zit qua prestatie zeker onder het niveau van wat we bij de Music Meeting gewend zijn.
Flat Earth Society, Roomful of Teeth, Kenneth Bentley van Red Baraat.
Artist In Focus is zangeres Becca Stevens die elke dag een concert in een andere samenstelling geeft. Op de tweede dag geeft ze een solorecital in de botanische tuin. Ze laat nieuw repertoire horen en geeft intieme uitvoeringen van bekend werk onder meer afkomstig van haar cd ‘Regina’. Stevens sluit naadloos aan bij de traditie van singer songwriters als Joni Mitchell en vooral Eva Cassidy. Ze heeft een mooie en prettige stem, maar emotioneel weet ze je niet echt te raken.
Pure emotie
Een nieuwe grote naam ontbreekt op de Music Meeting 2018. Ook de Cubaanse muziek is dit keer, opmerkelijk genoeg, volledig afwezig. Maar wat de Tilburgse altsaxofonist Paul van Kemenade met klaviervirtuoos Jasper van ’t Hof en slagwerkster Mariá Portugal teweegbrengt in de grote Ziro-tent is werkelijk ongelooflijk. Dit trio heeft zich het afgelopen jaar ontwikkeld tot misschien wel het beste wat de Nederlandse jazz te bieden heeft. Het emotionele geluid van de altsaxofonist, het ouderwets rockende spel van de toetsenist en de perfect getimede klappen van Portugal leveren een krachtig mengsel op, dat een bijna verwoestende uitwerking heeft. Een concert dat leidt tot een ovatie die minutenlang voortduurt.
De avond wordt afgesloten door het feestelijke ‘La Mambanegra’, een collectief afkomstig uit Colombia.
Red Baraat, Saz’iso, drummer Mariá Portugal (Van Kemenade, Van 't Hof).
Misser
Zangeres Becca Stevens opent de derde dag met de Chamber Tones, een formatie met klarinettist Joris Roelofs, gitarist Jesse van Ruller en contrabassist Clemens van der Feen. Ze spelen verfijnde kamermuziek, met een accent op jazz standards. Repertoire dat Stevens aardig onder de knie heeft, maar ook hier blijft ze aan de oppervlakte. Minder geslaagd is de door Thijs Borsten bedachte samenwerking tussen de uit Namibische Shisani Vranckx en Neco Novellas, afkomstig uit Mozambique. Een concept dat misschien leuk lijkt op de tekentafel, maar live het nodige tekort komt.
Het uit Zuid-Afrika afkomstige The Brother Moves On verschijnt zonder gitarist op het podium. De muziek kan niet overtuigen. Een mismatch is de programmering van Wende Snijders, met een act die prima past in de schouwburg maar niet in de traditie van de Music Meeting. Een concept dat staat voor authentieke muziek en niet voor een fragiele act met een hoofdrol voor het Nederlandse lied en een poging tot chanson. Zien we hier de invloed van de nieuwe directie, die meer de focus op de marketing dan op de artistieke inhoud heeft?
Shisani Vranckx & Neco Novellas, The Brother Moves On, Koeniverse 3 met klarinettist Joris Roelofs.
Koen Schalkwijk
Een muzikaal hoogtepunt speelt zich af in de romantische setting van de botanische tuin. Toetsenist Koen Schalkwijk treedt er op met contrabassist Alessandro Fongaro en drummer Jamie Peet als Koeniverse 3. Gast is klarinettist Joris Roelofs die duidelijk geniet van de vette klanken die Schalwijk aan zijn vintage Wurlitzer ontlokt. Er wordt doortastend geïmproviseerd en het publiek luistert ademloos. De tropische temperaturen verhogen de sfeer.
De Amsterdam Klezmer Band treedt op met het Hongaarse Söndörgo, een samenwerking die op papier misschien bijzonder lijkt maar in de praktijk leidt tot nogal eenvormige en voorspelbare muziek. Een artistiek resultaat dat toch echt onder het niveau zit, zoals we dat van de Music Meeting gewend zijn.
Amsterdam Klezmer Band & Söndörgö, Soweto Kinch, Wende Snijders.
Toekomst
Afsluiter vormt Seun Kuti & Egypt 80 met Soweto Kinch als speciale gast. Seun zet de krachtige Nigeriaanse muziek van zijn vader Fela voort. Hij houdt de fakkel brandend, maar is beslist geen vernieuwer.
Als de 2018-editie van de Music Meeting iets duidelijk maakt, dan is het wel dat niet alles verbetering is. Het festival wil zijn focus nog meer op de muzikale inhoud richten, maar maakt dit niet echt waar. De benoeming van een Artist In Focus is een goed idee, maar daarnaast is het belangrijk dat er daadwerkelijk sprake is van inhoudelijke vernieuwing. Wat zou het mooi zijn als dit festival volgend jaar de doorbraak betekent van een nog onbekende musicus. Als de artistieke leiding voldoende de ruimte krijgt, zou dat moeten lukken.
Gezien: Roomful Of Teeth, Flat Earth Society, Quartabé, Red Baraat, Saz’iso, Becca Stevens, Portugal/VanKemenade/Van ‘t Hof, La Mambanegra (20 mei), Becca Stevens & Chamber Tones, Shishani Vranckx & Neco Novellas, The Brother Moves ON, Wende, Koeniverse 3 featuring Joris Roelofs, Amsterdam Klezmer Band & Söndörgö, Seun Kuti & Egypt 80 featuring Soweto Kinch (21 mei).