Matteo Pastorino – Suite for Modigliani
bezetting: Matteo Pastorino klarinet, basklarinet; Gilad Hekselman elektrische gitaar; Matthieu Roffé piano; Damien Varaillon contrabas; Jean Baptiste Pinet slagwerk
opgenomen: 4 & 5 november 2016
uitgebracht: 3 november 2017
label: Challenge Records
tijdsduur: 50:50

Na het nieuwste album van Dave Bennett heeft de liefhebber van klarinetjazz weer een nieuwe cd om zich over te verheugen: (bas)klarinettist en componist Matteo Pastorino, die in het verleden met grootheden als Kenny Werner en Nicolas Folmer speelde en in 2014 zijn eerste eigen album uitbracht, heeft nu een heuse suite doen verschijnen.

‘Suite for Modigliani’ staat geheel in het teken van de kunst van de jonggestorven schilder en beeldhouwer Amedeo Modiglani (1884 – 1920), wiens werk in zijn eigen tijd niet op de populariteit kon rekenen die het nu bezit – om over de gigantische bedragen die zijn sculpturen en doeken vandaag de dag opleveren maar te zwijgen. Werk van Modigliani is wereldwijd in musea te bezichtigen, in ons taalgebied in het KMSKA te Antwerpen en het Rijksmuseum te Amsterdam. De cd ‘Suite for Modigliani’ heeft de Sardijn Pastorino in eigen kunstenaarsjargon bedoeld als een ‘expressie van mijn impressies en emoties over Modi’s leven en werk’. Aan de inspiratie voor de composities lagen sleutelmomenten in het leven van de artiest ten grondslag.

Het resultaat van dit eerbetoon kan men gerust kleurrijk noemen. Het kwartet van de leider met pianist Mathieu Roffé, contrabassist Damien Varaillon en slagwerker Jean Baptiste Binet speelt werkelijk als een vaste viermansformatie doorgecomponeerde composities, waarbij weliswaar telkens het accent op één van de instrumenten valt, maar nooit sprake is van pure begeleiding onder een solist. De stukken variëren van traag en bedaard voortkabbelend tot woest en stormachtig. De onderlinge opbouw is weloverwogen, zodat het slotnummer ‘Partenze #2’ toewerkt naar een hoogtepunt dat tegelijk een logisch eindpunt vormt.

De openingscompositie ‘Anima’ beschrijft bijvoorbeeld Modigliani’s zoektocht naar de ziel achter een gezicht. Wie zijn gezichten kent, weet dat ze in het geheel niet realistisch zijn in de strikt fotografische zin van het woord, maar juist pogen iets diepers te laten zien, een reflectie van het innerlijk dat door de gelaatstrekken naar voren komt. Op die manier hebben alle composities van Pastorino de gedaante van een zoektocht. Het tweede stuk voert langs de weidse landschappen van Italië en Afrika. Een belangrijke bijdrage aan het auditieve landschap van ‘Suite for Modigliani’ wordt gevormd door de elektrische gitaar van de succesvolle Israëli Gilad Hekselman, die meespeelt op de eerste en laatste twee stukken.

Van speciaal te vermelden schoonheid is het stuk ‘Muse’, dat de jonge Sardijnse componist opdroeg aan Modigliani’s vriendin Jeanne Hébuterne. Pastorino is als klarinettist op het hele album in bloedvorm, maar toont bij dit nummer pas echt hoe ver zijn virtuositeit en zeggingskracht reiken. Dat die op ‘Muse’ zo naar voren komen is mede te danken aan de vermogens van zijn medespeler, pianist Matthieu Roffé.

Wie nader kennis wil maken met Modigliani’s werk, heeft daartoe tot in april 2018 in Londen de gelegenheid – een mooie aanleiding voor een stedentrip. Wie nader kennis wil maken met Pastorino’s werk, moet zijn cd onverwijld bestellen, of op 12 januari zijn concert in Parijs gaan bijwonen. Er is maar één manier om van een eerbetoon een succes te maken: de luisteraar moet zowel interesse in het oeuvre van de geëerde artiest als belangstelling in het werk van de vererende kunstenaar krijgen. In die missie is Pastorino glansrijk geslaagd.

Matteo Pastorino – Suite for Modigliani (volledig album)

Matteo Pastorino Quartet & Gilad Hekselman - Suite for Modigliani