Utrecht weer toe aan muzikale werkplaats
CONCERTRECENSIE. U Jazz Festival 2017, TivoliVredenburg Utrecht, 16 december
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Sinds de opheffing van het SJU-Jazzpodium, de smeltkroes van de Utrechtse jazz, doet de vereniging U-Jazz haar best om het vlammetje van dit genre in de Domstad brandend te houden. De organisatie initieert concerten, workshops en een jaarlijks festival. Verspreid door de stad ontstaan er links en rechts kleine broedplaatsen die drijven op vrijwilligers.
Marc Scholten/Angelo Verploegen Kwintet, Martin Fondse Orchestra, en Archipel met saxofonist Ad Colen en Fondse op het U Jazz Festival in Utrecht.
Ook in TivoliVredenburg worden, met wisselend succes, initiatieven ontplooid. Werden de concerten niet altijd even goed bezocht, de eerste lichting van het festival in het Utrechtse muzikale verzamelgebouw is een succes. Niet alleen staat er een aantrekkelijke programmering, ook de publieke opkomst is navenant. De zalen zijn goed gevuld en de artistieke leiding door Boy Edgar Prijswinnaar Martin Fondse werpt duidelijk zijn vruchten af.
Status quo
Het programma vormt een presentatie van de status quo van de Utrechtse jazzscene, die sinds jaar en dag zijn focus meer op degelijkheid dan op muzikaal avontuur richt. Het jonge kwartet Himarck opent het festival met welluidende gitaarjazz. Opmerkelijk is het concert van de Utrechtse Archipel, een 10-mans orkest met het crème de la crème van de Utrechtse scene. Met name klarinettist Steven Kamperman en de saxofonisten Ad Colen en Kika Sprangers zorgen voor aantrekkelijk solowerk.
Kwartet Himarck, Martin Fondse Orchestra met o.a. saxofonisten Kika Sprangers en Ad Colen en contrabassist Dion Nijland.
Een hoogtepunt vormt de introductie van het nieuwe kwintet van vocalist Henk Kraaijeveld, die in 2013 het Nederlands Jazz Vocalisten Concours in Zwolle won. Hij heeft zich ontwikkeld tot een bijzonder interessante muzikale persoonlijkheid, die met saxofonist Paul van der Feen het nodige muzikale risico neemt. Muzikaal samenspel op het scherpst van de snede, spatzuiver en met bijzonder spannende solo’s van Van der Feen op sopraansaxofoon.
Bijzonder de moeite waard is de set van het Marc Scholten/Angelo Verploegen Kwintet, met melodische improvisaties van altsaxofonist Scholten en gloedvolle ballads van bugelspeler Verploegen. Een blazer die al jarenlang een van de best bewaarde geheimen van de Nederlandse jazzscene vormt.
Marc Scholten/Angelo Verploegen Kwintet met opnieuw Nijland op bas, vocalist Henk Kraaijeveld, en Morris Kliphuis en Eric Vloeimans.
Martin Fondse Orchestra
Bijzonder is het concert van het Martin Fondse Orchestra, dat jammer genoeg in een enigszins uitgedunde bezetting optreedt. Ten opzichte van de avond van de Boy Edgar Prijsuitreiking staan er vijf musici minder op het podium. Smaakmakers als Lenine en Remi van Kesteren ontbreken. Wel komt het vocale aandeel van Sanne Rambags en Astrid Serierse aanzienlijk beter uit de verf. Indrukwekkend ook is het duet tussen de leider en de hartstochtelijk spelende Eric Vloeimans. Afsluiter vormt de fusion-formatie Flux XL onder leiding van trompettist Gerben Klein Willink, waarin wederom veel musici uit de Utrechtse jazzscene een feature krijgen.
Eigen podium
Als dit initiatief iets duidelijk maakt, dan is het wel dat Utrecht weer toe is aan een muzikale werkplaats, een plek waar naar hartenlust geëxperimenteerd en gerepeteerd kan worden. TivoliVredenburg is duidelijk geschikt voor de succesvolle organisatie van een jaarlijks festival, maar voor het kleinschaliger gebeuren moet echt gezocht worden naar een nieuwe plek. De ironie wil dat zich op de oude jazzlocatie aan de Varkenmarkt inmiddels weer een muziekpodium gevestigd heeft. Het zal toch niet zo zijn dat de gemeente Utrecht, nu TivoliVredenburg een succesverhaal geworden is, de kleinschalige Utrechtse jazzinitiatieven geen plek geeft?
Gezien: Himarck, Utrechtse Jazz Archipel, Henk Kraaijeveld, Marc Scholten/Angelo Verploegen Kwintet, Martin Fondse Orchestra en Fluks XL.