Festivalthema The Nordic levert verrassend frisse muziek op

CONCERTRECENSIE. Festival Jazz International Rotterdam, LantarenVenster, 27 oktober 2017
door: Stijn van der Schoor

Zeg ‘Jazzfestival in Rotterdam,’ en al vrij snel komt één naam bovendrijven. Ten onrechte, want naast het North Sea Jazz Festival heeft ook het Festival Jazz International Rotterdam genoeg interessants te bieden. Zoals de intieme en gemoedelijke sfeer bijvoorbeeld, die zijn grote broer soms mist. Of de net iets gewaagdere programmering. Die draaide dit jaar overigens rond ‘The Nordic,’ oftewel Scandinavische jazz.

Mathias Eick Quintet, Trio Sanne Rambags, Bram Stadhouders, Joost Lijbaart, en Ellen Andrea Wang Trio op het Rotterdamse jazzfestival.

Kruisbestuivingen
Een wel erg brede invulling van dit thema gaf volop ruimte aan jonge musici uit heel Europa en hun diverse kruisbestuivingen. We proefden jazz gemengd met pop, elektronische muziek, klankvelden, folk, rock en soms zelfs een vleugje klassieke muziek. Een hele mond vol, maar het leverde wel verrassend frisse muziek op. Frisse muziek die je helaas niet vaak (genoeg) tegenkomt.

Neem het trio van Ellen Andrea Wang. De contrabassiste en zangeres gooide met haar verliefdmakende stem alle grenzen overboord. Geen vinger op te leggen, maar groovy, swingend, confronterend, en vertederend tegelijkertijd. Een stilistisch spektakel. Ook Koeniverse3 brak dwars door alle kaders. Het trio en basklarinettist Joris Roelofs namen de luisteraar mee op pad door droomachtige en hypnotiserende landschappen met hier en daar buitenaardse geluidsexperimenten. En dat zonder richting te verliezen. Met prikkelende en strelende melodieën bleef de band op koers. Knap.

Sanne Rambags en Mathias Eick Quintet.

Ambiance
Een andere unieke mengvorm kwam van Mathias Eick en zijn kwintet, met onder andere Ellen Andrea Wang en haar pianist. Met trompetspel, zang, viool en soundboard vulden zij de zaal met een warme atmosfeer. Lyrische mijmeringen en aanstekelijke klankvelden brachten daarnaast de nodige extase. Dan zette het kwartet Ochsen nog de meest conventionele performance neer. Overigens niks mis mee, zeker niet wanneer je als jonge band al zulke krachtige en explosieve bebop weet te vinden.

Genoeg te beleven dus, op Festival Jazz International Rotterdam. Geen legendarische namen (nog niet tenminste), maar wel veelbelovende, frisse musici die buiten de lijntjes durven te kleuren. Samen met de overvolle, warme ambiance maakt het festival tot een knus verzamelpunt voor jazzliefhebbers. Naast North Sea Jazz dus nog iets dat je in de havenstad niet mag missen.

Lees maandag meer over Festival Jazz International Rotterdam.