Forq ook zonder Michael League meeslepend
CONCERTRECENSIE. Forq, Paradox Tilburg, 15 oktober 2017
beeld: Liesbeth Keder
door: Ron Holman
Het aantal bezoekers viel, ondanks de hoge verwachtingen, een beetje tegen. Een kleine honderd enthousiaste fans kwamen zondagavond af op het concert van Forq in Paradox Tilburg. Misschien kwam het door het ontbreken van Snarky Puppy-bassist Michael League of doordat de band een dag eerder al in Den Haag had opgetreden. Het maakte allemaal niet uit, Forq speelde een indrukwekkende set.
Forq met gitarist Chris McQueen, toetsenist Heny Hey en drummer Jason ‘JT’ Thomas.
Threq
Michael League kon er niet bij zijn. Te druk met andere projecten. Maakte dat wat uit? Eigenlijk niet. Hij werd vervangen door de talentvolle Kevin Scott, een veelgevraagd sessie-bassist die onder meer in de band van gitarist Wayne Krantz speelt. Zijn basspel is iets funkier van toon, wat logger en zompiger.
Deels terecht kreeg het dit jaar verschenen album ‘Threq’ het verwijt dat de band niet veel moeite had genomen om pakkende melodieën te bedenken, maar live is het toch een heel ander verhaal. De stukken zijn juist heel dynamisch, afwisselend, zitten vol spanning en lenen zich uitstekend om mooie improvisaties aaneen te rijgen. Forq is een heuse improvisatieband waarbij geen enkel optreden hetzelfde is. Dat blijkt ook in Tilburg. Toetsenist Henry Hey geniet, glundert en grimast uitgebreid bij de solo’s van gitarist Chris McQueen en drummer Jason ‘JT’ Thomas, beiden eveneens lid van Snarky Puppy.
Bassist Kevin Scott viel in voor de afwezige Michael League.
McQueen volgde na het titelloze debuutalbum gitarist Adam Rogers op die het - net als League - te druk kreeg met andere projecten. Met de komst van McQueen werd het geluid op het tweede album ‘Batch’ iets toegankelijker en minder weird. Zijn spel is melodieuzer en sprankelender dan dat van Rogers. Tijdens solo’s tovert hij regelmatig vreemde geluiden uit zijn - soms met een slide bespeelde - gitaar.
Uitlaatklep
Rare dissonante geluiden zijn ook het handelsmerk van Hey, zo lijkt het, want in zijn andere band Rudder experimenteert hij er eveneens flink op los. Wellicht een uitlaatklep voor de toetsenist die in het verleden muzikaal leider was van de strak geregiseerde tourbands van George Michael en Rod Stewart, en meer recent van David Bowie’s musical ‘Lazarus’.
De muziek van Forq wordt regelmatig bestempeld als jazzrock. Dat is voor een deel waar, maar de band speelt een iets meer toegankelijke en melodieuzer vorm van dit genre. Zoals het gevoelige ‘Gerard’ afkomstig van ‘Batch’ dat in Tilburg prachtig werd vertolkt. Een vruchtbaar fusionconcert voor de liefhebbers van improvisatiemuziek, geleverd door zeer getalenteerde muzikanten.