Wicked Jazz Sounds Band – The Biggest Sin

2 CD-RECENSIES

bezetting: Berenice van Leer, Renske Taminiau, Paul van Kessel, Pieter Kok, zang; Laurens Priem, gitaar; Glen Gaddum jr., Hugo den Oudsten, basgitaar; Tim Dudek, drums; Gilian Baracs, toetsen, zang, vibrafoon; Floris van der Vlugt, altsaxofoon, toetsen; Robbert Scherpenisse, trompet; Bastiaan Woltjer, trombone; Roël Calister, percussie; Susanne Alt, altsaxofoon
opgenomen: 2009
release: 27 maart 2009
label: United Recordings
tracks: 14
tijd: 52:47
door: Jan Jasper Tamboer

Jazz is tegenwoordig een sterk merk. Het is bon ton om geassocieerd te worden met het genre en platenmaatschappijen, marketeers en ook muzikanten maken daar handig gebruik van. Wicked Jazz Sounds lijkt er echter wars van, bij hen komt de intentie rechtstreeks uit het hart.

Onder de noemer Wicked Jazz Sounds vangt een aantal jonge, verwante dj's, producers, muzikanten en vj's zijn muzikale activiteiten. De artiesten willen kwaliteitsmuziek brengen op een open en toegankelijke manier voor een groot publiek, met als motto 'dance with a smile.' Inmiddels beroemd zijn de zondagse clubavonden in de Amsterdamse Sugar Factory, die wekelijks uitverkopen. Nu is er ook Wicked Jazz Sounds Band, die komt met zijn debuutalbum 'The Biggest Sin'.

Je hebt geen pilletje nodig om te kunnen dansen op de klanken van deze formatie met hun boosaardige brouwsel van soul, funk, jazz en dance. De ritmesectie loopt als een tierelier, toetsen, gitaar en vibrafoon kleuren het klankbeeld aantrekkelijk in en puntige, strakke blazers maken de sound helemaal af. Zwakke schakel is de zang, die weliswaar stijlvol is, maar weinig diepte en kracht uitstraalt over de hele linie. De vlakke vocalen vormen een te groot contrast met het ferme koper. Maar de songs maken veel goed.

Luisterend naar Wicked Jazz Sounds Band lijkt het alsof zij dit genre hebben uitgevonden, zo vol frisheid en levenslust klinkt dit album. Toch moet je regelmatig aan Earth, Wind & Fire, Stevie Wonder of Steely Dan denken of aan Herbie Hancock in de periode van 'Headhunters' en 'Thrust'. Je kan slechtere inspiratiebronnen kiezen. Aan eigen identiteit ontbreekt het wellicht nog, maar de groep kan alleen maar groeien. In de tekst van het titelnummer blijkt dat de grootste zonde een persoon is, een 'him'. Kennelijk een fout vriendje. Wicked.

Wicked Jazz Sounds – Volume 7
samenstelling: Phil Horneman, Leroy Rey
opgenomen: 2009
release: 3 juli 2009
label: United Recordings
tracks: 17, 2 cd's
tijd: 132:47

Dj's Phil Horneman en Leroy Rey brengen alweer het zevende dubbelalbum onder de vlag van Wicked Jazz Sounds. Zij stelden de plaat samen en mixten de nummers, met van origine heel verschillende bands en artiesten. Een paar van de namen die voorbijkomen zijn Rogier van Otterloo, Jamiroquai en Isaac Hayes, maar ook andere categorieën als Romanthony of Bahamadia komen aan bod. De gemene deler is dat de acts uiterst dansbaar gepresenteerd worden door het tweetal.

De dj's geven blijk van een brede en ook diepe muziekkennis. Dat is nog geen waarborg voor een goede compilatie, maar wel een voorwaarde. Op dit dubbelalbum vol soul, funk, disco en jazz is de opbouw prima en blijft het tempo hoog. De eerste cd sluit wel af met een broeierige soulballad, 'The Look Of Love' van Hayes, die maar liefst elf minuten door golft. Een element van dance is er ook bij bepaalde nummers, dat zit vooral in de herhaling, sommige muzikale motieven worden minutenlang gerepeteerd.

De dubbelaar kwam niet tot stand doordat Horneman de ene cd samenstelde en Rey de andere, maar zij kozen steeds om en om een track. Daardoor konden zij op de ander reageren en elkaar op stang jagen. Zo ontstond een duel met een associatieve reeks van springerige nummers als resultaat. En je krijgt waar voor je geld, want beide cd's bevatten meer dan een uur plezier. Mocht je bij het beluisteren van deze plaat de neiging voelen om je zetel te ontstijgen, denk dan aan de leus van Wicked Jazz Sounds, 'dance with a smile'.