Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Je bent zo goed als je laatste solo

INTERVIEW met Avishai Cohen en Mark Guiliana
door: Robert van der Padt








Avishai Cohen en Mark Guiliana gaven in Maastricht een masterclass aan studenten van Conservatorium Maastricht.



Trompettist Avishai Cohen en drummer Mark Guiliana gaven in januari enkele dubbelconcerten in Nederland waaronder Maastricht. Aan het Conservatorium Maastricht verzorgden beide musici daarnaast onafhankelijk van elkaar een masterclass. Robert van der Padt bezocht voor Jazzenzo de muzikale bijeenkomsten en interviewde beide musici na afloop.

Aanwezig
Tijdens de masterclass gaf Avishai Cohen de studenten de ruimte zich te presenteren, waarna hij scherpe analyses maakte en enkele theorieën over muziek deelde. Zo vroeg hij hen: “heb je ooit iemand horen zeggen dat een band enorm swingt, maar niet complex genoeg speelt?”. De trompettist stelt dat ritme altijd op de eerste plaats komt, voor melodie en harmonie. “Hoe zit het dan met sound en energie?” vraagt een student. “Sound en energie komen er natuurlijk ook bij kijken, maar dat zijn elementen die je terugvindt in bijvoorbeeld ritme. Ik zou eerder spreken van een presence, een aanwezigheid die je hebt”, aldus Cohen.

Wat volgt is een monoloog van vijf minuten vol voorbeelden van hoe de aanwezigheid van een artiest van invloed is op de ervaring van het publiek. En dat begint al bij het aftellen van een nummer. De studenten luisteren aandachtig en de band op het podium zakt onderuit. Niet voor lang, want als Cohen met “One…two” de daad bij het woord voegt, veert de band geschrokken op tot grote hilariteit van de aanwezigen. “Los van hoe artistiek je concert ook is, in de eerste plaats ben je vooral een performer.” stelt Cohen. 











"Wanneer iemand niet oprecht is, dan zie en voel je dat. Daarin geloof ik, ook buiten de muziek."


Eerlijkheid
Na afloop van de masterclass gaan we dieper in op Cohen’s visie op muziek. Wat zoekt hij bijvoorbeeld in zijn mede-musici tijdens een concert? “Honesty”, luidt het antwoord volmondig, “je kunt niet doen alsof."

"Laat mij zijn wie ik ben, laat mij doen wat ik voel en laat me zo dichtbij komen als ik kan bij wie ik geloof te zijn op dat moment. Wanneer iemand niet oprecht is, dan zie en voel je dat. Daarin geloof ik, ook buiten de muziek. Ik weet dat mijn mede-musici ook zo zijn. Speel niet wat er van je verwacht wordt, maar wees eerlijk naar jezelf. Hoe je bent, spreekt, presenteert, luistert. Dan maak je muziek voor de juiste redenen. En dat zal overslaan op de luisteraar. Dat is ook de fijnste weg om te volgen, want er zijn geen fouten. Je zal de ene keer dichterbij jezelf komen dan een andere keer, maar het streven is 'in jezelf' te zijn. Daar wil je heen.” 

“Ik haal mijn kennis van verschillende plekken, veel is spiritueel. Vervolgens probeer ik het in contact te brengen met mijn muziek. Soms faal ik daar ook ellendig in maar de blijvende zoektocht is belangrijk. Men zegt in de muziek weleens ‘Je bent zo goed als je laatst gespeelde solo.’ Dat is ook zo. Je kunt wekenlang de sterren van de hemel spelen en dan één avond off zijn. Dat is erg moeilijk te voorkomen. Maar ik doe mijn uiterste best te herkennen wanneer ik niet op een lijn met de band en mezelf zit, om mijzelf vervolgens te corrigeren. Met de band wordt dit onderling niet meer uitgesproken. We spelen al jaren samen en weten tijdens een concert wie on of off is.










Avishai Cohen en Mark Guiliana gaven 's avonds een
gezamenlijke toegift in Theater aan 't Vrijthof.



Ademen
“De meeste tijd spendeer ik aan de wijze waarop ik ademhaal. Recent ben ik mij gaan verdiepen in de pranayama uit India; de beheersing van de ademhaling volgens de yoga. Het fijne is dat ik deze oefeningen overal kan doen; het gaat om jou en je ademhaling. Zeker voor een trompettist, maar het geldt voor iedereen. Ook je houding - bij yoga en in het algemeen - is erg belangrijk. Het is een handvat om weer in het reine te komen met jezelf. Ook tijdens een concert kan het veranderen van je houding helpen een moment van off-zijn te overwinnen. Fysiek maak je een connectie met de emotie, en zo met de muziek. Een heel interessant gegeven.”

Avishai Cohen’s Triveni Trio bestaat tien jaar. In die periode schreef hij ook muziek voor andere bezettingen zoals het SF Jazz Collective. Naast Cohen’s kwartet schrijft de Israëliër ook voor kwintet waarvan in maart een tweede album verschijnt. “Met het trio gaat het niet om de compositie. Die is er om de improvisatie en het groepsspel mogelijk te maken. Met het kwintet gaat het wel om de compositie en gaan we anders met de muziek om. Al die stukken die ik schreef voor piano kan ik hierin kwijt. Met deze groep voel ik mij vrij als muzikant.











Guiliana: “Oefenen maakt je tot een betere drummer, samen spelen tot een beter muzikant.”



Mark Guiliana
In tegenstelling tot Cohen die in zijn masterclass presentatie en energie benadrukte, legt Mark Guiliana - die een reeks drumboeken schreef - het accent op 'oefenen'. Gedurende twee uur neemt hij oefeningen met de studenten door en bespreekt hij hoe je je als drummer en muzikant ontwikkelt. “Oefenen maakt je tot een betere drummer, samen spelen tot een beter muzikant”, is één van zijn statements. Na afloop van zijn masterclass voelen we ook Guiliana nader aan de tand, te beginnen over het album ‘Family First’.

“Er zitten vele betekenissen achter Family First. In de eerste plaats refereert het aan mijn gezin, maar ook aan mijn ouders en broers. En een kleine stap verder aan de jongens in de band. Zonder hen bestaat deze muziek niet en ik schrijf dan ook met de musici in het achterhoofd. Je omringen met de  juiste mensen en je verbonden met hen voelen, is belangrijk. Dus in die zin voelt het als familie."

Zintuigen
Guiliana wordt veelal omschreven als een drummer met een ‘ideale mix tussen elektronische en akoestische muziek’ en ‘één van de invloedrijkste drummers met een nieuwe stijl’. Is hij zich bewust van deze gesuggereerde vernieuwing? “Het is erg flatterend, maar zelf zie ik het niet als vernieuwend omdat ik weet waar ik het vandaan haal. Het enige waar ik mij bewust van ben is dat ik me door allerlei invloeden op natuurlijke wijze tegelijkertijd laat beïnvloeden. Toen ik nog jong was en bijvoorbeeld jazz speelde, zei ik tegen mijzelf dat ik op een bepaalde manier die stijl moest spelen. Hierdoor beperkte ik me. Pas toen ik de moed vond om te zeggen dat het oké is om alles toe te laten - zolang ik daarmee de muziek maar blijf dienen - begon ik te spelen zoals ik nu speel. Dat gebeurde niet van de ene op de andere dag, maar intuïtief bouwde ik vertrouwen op als muzikant. Muzikale grenzen verdwenen.”











"Een intuïtieve beslissing van een pianist zal altijd beter zijn dan wat ik op de piano uitgezocht heb." 



Guiliana speelde ruim zes jaar in de band van contrabassist Avishai Cohen, de eerste band waarmee hij grote tours deed. Van hem leerde hij wat het leven als professioneel musicus inhoudt. Om zijn zintuigen te gebruiken en te achterhalen wat er van hem verwacht werd als de bandleider met een nieuwe compositie kwam. "Zijn stukken spraken voor zich. Na verloop van tijd voelden wij intuïtief aan wat de vorm van een stuk moest zijn en waar de muziek naartoe wilde." 

"Met mijn eigen band pas ik dit ook toe. Zelden hoef ik iets toe te lichten, ook dankzij onze gezamenlijk New Yorkse achtergrond. Als ik eens met andere muzikanten werk en mijn muziek moet communiceren, probeer ik mij ervan te weerhouden te veel uit te leggen. Een intuïtieve beslissing van een pianist zal altijd beter zijn dan wat ik op de piano uitgezocht heb. Mijn taak als componist is om genoeg muzikale informatie te leveren zodat ze de richting weten, waarbij ik ruimte laat voor hun eigen keuzes.”

Toekomst
Van het Mark Giuliana Jazz Quartet verschijnt dit jaar een tweede album, maar de drummer popelt om ook weer met zijn op elektronica gerichte Beat Music aan de slag te gaan. ”De twee groepen bestaan naast elkaar en zijn altijd aan de gang. Ik voel me geïnspireerd om te schrijven en speel met het idee om tegen het einde van dit jaar weer met Beat Music de studio in te gaan om een uitgeschreven maar live uitgevoerde elektronische plaat op te nemen. We zullen zien.”

(Foto's masterclass © Frank Hirschhausen. Foto gezamenlijke toegift © Sid Clemens) 


Lees ook:


© Jazzenzo 2010