Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Joris Posthumus Group - Tokyo's Bad Boys

CD-RECENSIE

Joris Posthumus Group - Tokyo's Bad Boys
bezetting: Joris Posthumus alt- en sopraansaxofoon; Yuichiro Tokuda altsaxofoon; Yuki Nakae tenorsaxofoon; Shunichi Yanagi piano; Satoshi Tokuda contrabas; Gaku Hasegawa drums  
opgenomen: september 2015, NK Sound Tokyo Studio
uitgebracht: 9 september 2016
label: Challenge Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 68’33
website: www.jorisposthumus.com
door: Erno Elsinga


Hoewel jazzmuziek in Japan warm omarmd wordt zijn er nog weinig Japanse jazzmusici die een groter publiek wisten te bereiken. Pianiste Toshiko Akiyoshi (1929) was wellicht de eerste, trompettist Takuya Kuroda (1980) tekende twee jaar geleden een contract bij Blue Note en natuurlijk is er Hiromi Uehara die wereldwijd faam geniet.

Dat saxofonist Joris Posthumus voor zijn tweede album onder eigen naam koos voor een Japanse bezetting is opmerkelijk maar niet verwonderlijk. Spelend in China (2011) maakte hij kennis met de musici en in een later stadium met de Japanse jazzscene. De levendigheid daarvan nam Posthumus als uitgangspunt voor de composities op ‘Tokyo’s Bad Boys’. 

Levendig zijn de composities van de alt- en sopraansaxofonist zeker; als geen ander weet Posthumus postbob met hedendaagse invloeden te mengen. Eerstens door zijn rijk inhoudelijke, spannende melodielijnen (die een Coltrane-achtige sfeer oproepen) bezielend over de stuwende en sobere ritmen uit te strooien. Een soberheid die afgeworpen wordt in donderende maar ook emotierijke blaasarrangementen waarin altsaxofonist Yuichiro Tokuda, tenorsaxofonist Yuki Nakae en Posthumus beurtelings middels knappe improvisaties aan ontsnappen. Daarnaast kent ‘Tokyo’s Bad Boys’ enkele ballades waarin Posthumus zijn sopraansaxofoon gevoelig laat kleuren, afwisselend wiegend of briesend over de saxen van de Japanners waardoor, opgaand voor alle stukken, een contrastrijk pallet van emoties ontstaat.

De rol van pianist Shunichi Yanagi is discutabel. Zijn ritmisch aandeel is relevant maar te nadrukkelijk in het groepsgeluid verweven. Bovendien voegen zijn solistische hoogstandjes inhoudelijk weinig toe.

Posthumus’ gloedvolle, warme en tevens krachtig schurende sound, boeit en ontroerd. Een karaktervol geluid gegoten in dito composities. Toonde diens debuutalbum ‘The Abyss’ en zijn deelname aan Jeroen van Vliet’s ‘Zeeland Suite Revisited’ al zijn uitzonderlijk talent, met ‘Tokyo's Bad Boys’ verdient Posthumus (43) een nog groter voetlicht. 

In november toert de Joris Posthumus Group door Japan, in het voorjaar van 2017 is het gezelschap in Nederland te zien.


 



Joris Posthumus Group - Tokyo's Bad Boys
(album preview)


© Jazzenzo 2010