The Jig – Proximo Disco

The Jig – Proximo Disco
bezetting: Ruben Syferth, zang, Luuk Hof trompet, Jeroen van Genuchten tenorsaxofoon, Koen Schouten baritonsaxofoon, Martijn Smit gitaar, Bas Grijmans keyboards, Arry Niemantsverdriet basgitaar, Niels van Groningen drums.
opgenomen: maart 2016, Rock Supplies, Amsterdam
uitgebracht: mei 2016
label: BMC
tijdsduur: 37’17

The Jig is een zevenkoppige band uit Amsterdam die onversneden funk speelt. Het septet behoort tot de beste live-acts van dit moment en gaf concerten op heel wat belangrijke jazz- en poppodia in binnen- en buitenland.

Op veel festivals vormen ze een van de smaakmakers en met een onversneden rock & roll attitude beuken ze net zo lang op het publiek in totdat de hele zaal op zijn kop staat. In hun muziek tref je invloeden aan uit de vintage funk van James Brown, Bootsy Collins, Tower of Power, de Average White Band en The Meters. Samen met elementen uit de jazz, Afro-beat, pop, jazz en rock wordt deze muzikale mix als een onweerstaanbare cocktail ten gehore gebracht.

Onlangs presenteerde The Jig in de Amsterdamse Sugar Factory hun derde album ‘Proximo Disco’, een productie waarin ook ruimte is voor vocale funk, met een hoofdrol in drie nummers voor Mr. Ruben (Ruben Seyferth). Zijn stem is een mix van James Brown, Prince en Steven Tyler (Aerosmith). Een bijzonder geluid dat extra sjeu geeft aan de stevige funky arrangementen. De stukken waarop hij meezingt, vormen dan ook meteen de hoogtepunten van de plaat. De blazersarrangementen zijn super strak en de achtergrondzang is vlekkeloos getimed. Spontaan krijg je zin om van je huiskamer een ouderwetse discotheek te maken. De opnames klinken lekker vet, net zoals de funk-lp’s van voorheen. Je hoeft het laag niet verder op te schroeven om uit de luie stoel geschud te worden.

Een authentiek New Orleans gevoel roept de laatste track ‘Second Line’ op, met uitgebreide features voor de knorrende baritonsaxofoon van Koen Schouten en de aanstekelijke drums van Niels van Groningen.

Wil je een geslaagd feest of festival, nodig dan vooral The Jig uit. En vraag dan meteen of Mr. Ruben ook meekomt!

The Jig - Come Get It