Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

MATAK verkent onbevreesd muzikale grenzen

CONCERTRECENSIE. MATAK, Intro in Situ, Maastricht, 3 mei 2016
beeld: Erwin Penners
door: Mathilde Löffler

Zich openstellen, clichés uit het hoofd zetten en samen ruim baan geven aan de inspiratie van het moment door in vrije improvisaties elkaars grenzen te verkennen. Dat is de leidraad van MATAK, een ensemble waar niets te gek is en waar zonder voorbehoud wordt gemusiceerd.

  
Zangeres Isabel Bermejo, trombonist Tim Daemen en bassist Mateusz Malcharek. 

MATAK Ensemble is een samenwerkingsverband van musici met zeer uiteenlopende achtergronden die elders ruimschoots hun sporen hebben verdiend. De bandleden ‘kleuren binnen de lijntjes’ van de traditionele jazz in andere projecten. MATAK is hun gezamenlijke project binnen de vrije improvisatie.

Windgeluid
Uitgaand van spannende eigen composities gingen de ensembleleden op onderzoek uit langs genregrenzen van de jazz, flamenco, spoken word en poëzie. Samen werden intrigerende klankcollages gebouwd, solo’s uitgesponnen, sferen geschetst met elektronica, speelse kwinkslagen van de blazers geïntegreerd in aparte windgeluiden van een fluit en zelfs het geluid van het blazen op een bierfles.

Zangeres Isa Bermejo, actief bij metal band Black Desert en als jazzzangeres met invloeden uit de latin-traditie, had met haar poëtische Spaanse teksten en dwingende flamencoachtige presentatie een centrale rol, ondersteund door zangeres Vanesa Diaz Gil met lichtheid en plezier.

  
Pianist Roderik Povel, gastzangeres Vanesa Diaz Gil en drummer Jesse Passenier.

Tim Daemen op trombone en Jos Heutmekers op tenorsaxofoon voegden jazzy ‘roots’ en aparte klankeffecten van de blazers toe. De elektronica zorgde voor een ruimtelijk geluid dat het geheel optilde met warme schakeringen van landscape-achtige sounds samen met de vibrafoon en drums van Jesse Passenier. Roderik Povel bracht op de piano open akkoorden, jazzy melodielijnen en gezongen teksten in.

Smaakmaker
De smaakmaker van het concert was contrabassist Mateusz Malcharek die luisterde, ruimte liet, nieuwe impulsen gaf aan zijn medemuzikanten en met tomeloze inzet plukkend, strijkend en zingend het optreden naar grote hoogten opstuwde. Eindigend in een bezwerend ritueel waarin de spontane samenzang van het MATAK Ensemble opging in de zang van het publiek.

Een uitbundige afsluiting van een boeiend concert waarbij de musici onbevreesd met elkaar de uitdaging aanging, lyrische momenten creëerden en uitbundig uitpakten. Waarbij volop ruimte was voor spontaniteit en waar het publiek deel mocht nemen aan een gezamenlijk experiment: een kijkje in de keuken van de musici wanneer vrije associaties en ongebreidelde experimenteerdrift hun gang gaan. Waar het gladde ijs van de verbeelding niet geschuwd wordt en waar men trots en zonder faalangst kan improviseren. 

Een optreden van het MATAK Ensemble is een bevrijdende en stoere belevenis, goed voor het gemoed.


© Jazzenzo 2010