Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Flin van Hemmen – Drums of Days

CD-RECENSIE

Flin van Hemmen – Drums of Days
bezetting: Flin van Hemmen piano en drums, Todd Neufeld akoestische gitaar, Eivind Opsvik contrabas, Tony Malaby sopraan- en tenorsaxofoon
opgenomen: 22 juni 2014, Brooklyn, New York
uitgebracht: maart 2016
label: Neither/Nor Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 61’57
website: flinvanhemmen.comneithernorrecords.com
door: Cyriel Pluimakers


Slagwerker en pianist Flin van Hemmen is een van de belangrijke vernieuwers van de jonge generatie. Niet alleen in Nederland, maar ook internationaal hebben zijn experimenten succes. Met zijn intelligente benadering van de geïmproviseerde muziek sluit hij direct aan bij betekenisvolle avant-gardisten uit het recente verleden.

Zijn nieuwste cd ‘Drums of Days’ heeft hij opgenomen in Brooklyn, New York. Van Hemmen laat zich omringen door toonaangevende vernieuwers uit de scene, zoals saxofonist Tony Malaby en gitarist Todd Neufeld uit de Verenigde Staten en de Noorse contrabassist Eivind Opsvik. Drie musici die tot de voorhoede van de innovatieve jazz behoren. 

Vanaf het eerste moment dat je ‘Drums of Days’ beluistert, is duidelijk dat niets meer gewoon is. De stiltes in het pianospel van de leider zijn belangrijker dan de gespeelde noten. De gitarist speelt volledig akoestisch, iets wat in de actuele jazz allerminst gebruikelijk is. Contrabassist Eivind Opsvik speelt nergens meer de gebruikelijke beat, maar strijkt en plukt afwisselend. Muziek waarin alles losgelaten wordt en in de improvisaties een nieuwe vorm gevonden wordt. Een soort ‘action painting’ maar dan met muzieknoten en geluiden. 

Saxofonist Malaby doet alleen even mee op het nog geen anderhalve minuut durende ‘Morsel’. De overige stukken worden door het trio ingevuld, met een uitgebreid citaat uit de compositie ‘Tide’ van dichter-musicus Eliot Cardinaux in het meer dan zestien minuten lange ‘Aching arches’, een van de hoogtepunten van het album. 

De focus in alle stukken ligt op kleine geluiden en zacht gespeelde noten en akkoorden. De muziek is subtiel en genereert spanning door tussen de noten stiltes als gaten te laten vallen. Improvisaties bewegen zich in een softe atonaliteit die nergens de agressiviteit en de grote gebaren van de free jazz benadert. Je zou kunnen zeggen dat het ensemble de vrije improvisatie opnieuw uitvindt, door muziek bijna uit het niets te laten ontstaan. Een unieke ervaring, die je als luisteraar scherp houdt en deel uit laat maken van een bijzonder artistiek proces. 

De kunst is om een verband te ontdekken tussen die aangereikte spaarzame noten en subtiele geluiden. Muziek voor het zeer geoefende oor, waarbij de normale ‘verkeersregels’ niet meer van toepassing zijn. De improvisaties eindigen in vraagtekens en bieden nergens een pasklare oplossing. Als luisteraar vorm je een extra lid van het ensemble. Een heroriëntatie, die als je er de moeite voor neemt, ongelooflijk inspirerend is. 



 



Flin van Hemmen - Drums of Days


© Jazzenzo 2010