Michael Wollny - Wunderkammer
CD-RECENSIE
Michael Wollny - Wunderkammer
bezetting: Michael Wollny; piano, celesta, harpsichord, harmonium, Fender Rhodes, Tamar Halperin; harpsichord, celesta
opgenomen: mei 2009
release: 2009
label: ACT / Challenge
tracks: 12
tijd: 51:32
websites: www.michaelwollny.com - www.actmusic.com
door: Mischa Andriessen
Op zijn soloplaat ‘Hexentanz’ uit 2007 liet de Duitse pianist Michael Wollny zich kennen als een pianist wiens smaak zich allesbehalve tot jazz beperkt; Franz Schubert bleek net zo goed een invloed als Björk. Diezelfde plaat liet ook al een wat occulte inslag horen. Wollny is waarschijnlijk een van de weinigen die een Gothic jazzpianist genoemd kan worden.
Op ‘Wunderkammer’ klinkt de invloed van horrorfilmmuziek duidelijk door, maar Wollny zou Wollny niet zijn als hij daaraan niet ook een opmerkelijke lichtheid koppelde. Doordat ook minimal music een belangrijke inspiratiebron is geweest, krijgen door het daaraan ontleende gebruik van repetitieve patronen sommige nummers een intrigerende hallucinerende werking. Samen met Halperin weet hij een droom- c.q. spookachtige sfeer neer te zetten waarin alles steeds lijkt te verschuiven. Ongemakkelijke dissonanten en lieflijke melodieën lopen in elkaar over of worden tegen elkaar uitgespeeld.
‘Wunderkammer’ is beslist een opmerkelijke cd, ook al slaagt het duo er niet volledig in aan de eentonigheid te ontsnappen en lijken er - door de belangrijke voorbeeldrol die filmmuziek bij dit project heeft gespeeld - toch ook de nodige clichés in Wollny’s muziek te zijn geslopen, wat misschien wel het gevolg is van zijn vurige wens ze te willen vermijden. Alledaags is de muziek van Wollny echter ook op ‘Wunkerkammer’ beslist niet.