bezetting: Dr. Lonnie Smith Hammond B3-orgel; Peter Bernstein gitaar, Billy Drummond slagwerk
opgenomen: 15 december 1993 RPM Studio New York
release: 2009
label: Criss Cross Jazz / Challenge
tracks: 8
tijd: 65.07

Afgelopen zomer koos de Jazz Journalists Association in Amerika Hammondorganist Dr. Lonnie Smith voor de vijfde keer als Organist van het Jaar. De nu 67-jarige organist kent een lange muzikale geschiedenis, waarin het opvalt dat hij een voorkeur heeft om zich te laten begeleiden door – of te duelleren met – een gitarist. George Benson was in 1965 en 1966 de bekendste, Peter Bernstein echter al jaren de vaste bondgenoot van Dr. Lonnie Smith.

Op deze ‘The Art of Organizing’ is te horen waarom Smith zo’n voorkeur aan de dag legt voor Bernstein. Als je een plaat opzet waarop een Hammondorgel is te horen, dan kun je er gif op innemen dat zo’n orgel de frontpositie kiest. Dr. Lonnie Smith maakt daarop geen uitzondering. Maar met Peter Bernstein aan zijn zijde hoor je een nieuwe dimensie. Waar Smith – gelukkig – al geen mannetjesputter is op zijn instrument zoals wel vele anderen, zo is Bernsteins gitaar een delicate en zorgvuldige aanvulling op de smaakvolle melodielijnen die Dr. Lonnie Smith tevoorschijn pompt.

De ene keer beperkt Peter Bernstein zich tot fladderende, maar perfect gekozen nootjes, om zich een andere keer met joyeuze akkoorden door de Hammond-erupties heen te weven. Dat levert fraai samenspel op. Niet echt spannend, maar dat hoeft bij deze muziekstijl ook niet. Het gaat veel meer om klassiek aandoend jazzmateriaal in deze tijd te plaatsen, met behoud en eerbied voor de opgebouwde tradities. De keuze van de stukken waaronder klassiekers als ‘My Little Suede Shoes’ van Charlie Parker, ‘Softly As In A Morning Sunrise’ (John Coltrane) en het door ontelbaren vertolkte ‘Polka Dots And Moonbeams’ werkt daar sterk aan mee.

Gaan zitten en luisteren, dan komt het genieten bij deze ‘Kunst van het organiseren’ vanzelf.