Amsterdam Klezmer Band - Benja

Amsterdam Klezmer Band - Benja
bezetting: Job Chajes: altsaxofoon, zang, Alec Kopyt: percussie, zang, Janfie van Strien: klarinet, percussie, Gijs Levelt: trompet, Joop van der Linden: trombone, Theo van Tol: accordeon, Jasper de Beer: contrabas
opgenomen: november 2014
uitgebracht: januari 2015
label: Coast to Coast
aantal stukken: 15
tijd: 1:10:23
door: Max van Deurzen

De Amsterdam Klezmer Band heeft al jaren een terechte reputatie een feestband te zijn. De concerten van de band zijn een fenomeen op zich, waarbij zelfs degene die normaal gesproken niet durft te dansen de voetjes van de vloer gooien.

Voor de theatershow ‘Benja’ pakt de band het anders aan. Gebaseerd op het boek ‘Verhalen uit Odessa’ van Isaac Babel vertolkt de band de avonturen van de Russische gangster Benya Krik op een pakkende, verhalende en originele manier. Voor de theatertour door Nederland, eind 2013, oogstte de Amsterdam Klezmer Band veel lof. Vooral omdat de band de ambitie toonde om meer te zijn dan ze eerst waren. Ja, je kon nog steeds zorgeloos feesten met de Amsterdamse Klezmerjongens, maar nu vertelden ze ook nog een verhaal. Het bleek een succes; de voorstelling ging begin dit jaar op herhaling en het repertoire werd vastgelegd op het album ‘Benja’.

‘Benja’ is echter minder pakkend dan de show zelf. De band mist in de studio de energie van het publiek. De dansbare nummers, met hun kenmerkende balkanritmes, blijven vermakelijk. Liedjes als ‘Waar Rook Is’ en ‘De Bruiloftsnacht’ vormen een voorbeeld van het unieke talent van de band om Balkanmuziek te vermengen met jazz. Een mix die volks aandoet, maar in de kern vernuft heeft. Alsof jazz naar de kermis is geweest en dronken thuiskomt, om vervolgens tot dit grappige aanstekelijke resultaat te komen.

De langzame nummers komen wat minder uit de verf. ‘Niet van Suiker’ beklijft nog wel door de boeiende teksten van Job Chajes, überhaupt een sterk ingrediënt. Andere stukken echter, zoals bijvoorbeeld ‘Wedding March’, kabbelen te lang voort zonder echt iets te zeggen. Misschien dat de band op die momenten toch net dat beetje extra muzikaal talent mist wat ze normaal gesproken op het podium weten te compenseren met veel energie en spelplezier. Met name de instrumentale stukken zijn daardoor soms wat moeilijk te volgen.

Als verhalenvertellers en entertainers zijn Job Chajes en zijn mannen in Nederland onovertroffen. Toch is het onontbeerlijk een show van de Amsterdam Klezmer Band te bezoeken, om de volle beleving van ‘Benja’ tot je door te laten dringen.

Amsterdam Klezmer Band speelt onder meer op festival Jazz in Duketown in Den Bosch (22 mei) en Concertgebouw Amsterdam (2 juni).

Amsterdam Klezmer Band - Benja