Avishai Cohen's ‘Dark Nights’ bezielend en sfeervol

CONCERTRECENSIE. Avishai Cohen’s Triveni, Bimhuis Amsterdam, 19 februari ‘15

Het Bimhuis was uitverkocht op de tweede avond van Avishai Cohens ‘Dark Nights’-tournee. Na een luid welkomstapplaus zette het trio er direct vaart achter en trapte af met Don Cherry’s snelle ‘Art Deco’. Pas na het derde stuk, ‘You In All Directions’, volgde een welkomstwoord van de bandleider. Die bleek de hartelijkheid zelve: ‘zonder u allemaal zou dit maar een repetitie zijn,’ lachte Cohen. ‘Bij dit soort geïmproviseerde muziek krijg je als publiek ook datgene te horen wat je zelf geeft. Daarom bent U een belangrijk deel van deze uitvoering.’

Avishai Cohen's Triveni presenteerde in het Bimhuis het album 'Dark Nights'.

Hoewel het trio in het begin nog wat moest wennen, werd de zaal al snel door Cohens duistere spel op ‘Dark Nights, Darker Days’ in vervoering gebracht. Contrabassist Omer Avital, op het album verantwoordelijk voor het sfeervolle geluid van dit titelstuk, werd door Yoni Zelnik met souplesse vervangen. Tijdens dit stuk wist drummer Justin Brown de muziek van aanstekelijke energie te voorzien en liet hij spectaculair werk op zijn bekkens horen, waarmee hij zich een waardig vervanger van regulier drummer Nasheet Waits betoonde.

Spookachtig
Waar de trompettist en bandleider op het spookachtige ‘Dark Nights’-album wordt bijgestaan door verschillende gastmusici en elektronische effecten, steunde het trio van Brown, Cohen en Zelnik in het Bimhuis uitsluitend op elkaar. Zelnik en Brown gaven weinig solo’s ten beste en vormden vooral een sterk samenspelend paar dat Cohens spel tot grote hoogten bracht. De in een zwart jack geklede trompettist sprak tussendoor naar believen over de ten gehore gebrachte stukken. Zo vertelde hij na een uitvoering van Billy Strayhorns ‘Lush Life’ over de invloed die hij zelf had op de interpretatie van diens standard. Een hoogtepunt van fenomenaal balladespel was een breekbare, maar trefzeker gebrachte versie van ‘Goodbye Pork Pie Hat’.

Avishai Cohen, contrabassist Yoni Zelnik en slagwerker Justin Brown.

Vooral tijdens meer swingende stukken liet het trio imposant samenspel horen. Drummer Justin Brown bleef met Zelniks contrabas continu op één lijn, maar bleek tegelijkertijd tot halsbrekende polyritmiek in staat, waar Cohen virtuoze melodieën overheen blies. De trompettist liet voldoende ruimte tussen lijnen vallen en pakte fragmenten in zijn hoge register moeiteloos weer op. Helemaal op een kalm swingend ‘Shiny Stockings’ maakte hij in zijn improvisaties een verbluffend gebruik van dynamiek, dat onmiddellijk door Zelnik en Brown werd gevolgd. Dat het album ‘Dark Nights’ met een andere bezetting werd opgenomen, maakte voor deze albumpresentatie in het Bimhuis geen verschil.

Toen Cohen en zijn bandleden na het slotstuk werden overgehaald tot een toegift, grijnsde de trompettist, terwijl hij een demper op zijn trompet zette. ‘Dat is helemaal niet vanzelfsprekend hoor, een toegift. U moet ons echt terugroepen, anders spelen we niet.’ Maar deze toegift betekende des te meer, omdat Cohen op zijn eigen ‘November 30th’ een gedempt geluid liet horen dat qua warmte, gevoel en beheersing zijn weerga niet kende. Nu eens was de puls uitdagend, dan weer scherp, dan weer kalm.

Na de laatste, bijna tot alleen lucht verworden slotnoot, fluisterde de trompettist: ‘Bless you.’ Het vormde een onvergetelijk einde van het concert en van de albumpresentatie. Met ‘Dark Nights’ heeft Avishai Cohen niet alleen een cd uitgebracht die al talloze positieve kritieken heeft mogen beleven, maar ook een bezield repertoire dat voor een sfeervolle muzikale beleving garant kan staan.

Avishai Cohen’s Triveni is zaterdagavond, 21 februari, nog te zien in Lantaren Venster, Rotterdam.