Grootmeesterschap in de wereld van de geïmproviseerde muziek

CONCERTRECENSIE. Enrico Pieranunzi, Jasper Somsen, Gabriele Mirabassi, Bimhuis Amsterdam, 6 februari 2015
beeld: Joke Schot

Onberispelijk in het grijs en zwart gekleed betraden wereldpianist Enrico Pieranunzi, de Perugiaans klarinettist Gabriele Mirabassi en de Nederlandse contrabassist Jasper Somsen het podium van het Bimhuis. Zonder nadere aankondiging zetten ze op een gemiddeld tempo het nummer ‘Lighea’ in. Een fraaie klarinetmelodie bijgestaan door een rustig voortstromende piano werd door de puls van de contrabas opgetild.

Enrico Pieranunzi, Jasper Somsen en Gabriele Mirabassi op het podium van Bimhuis.

Het repertoire van het concert stamde voor een groot deel van de plaat ‘Racconti Mediterranei’ die pianist Pieranunzi in 2001 opnam met Mirabassi op de klarinet en Marc Johnson op de contrabas. Dit optreden maakte deel uit van de serie ‘New Mediterranean Tales’, waarbij Jasper Somsen, die geregeld met Pieranunzi in duoformatie speelt, een heel eigen bijdrage aan het trio leverde.

Direct opvallend zijn de virtuositeit van Mirabassi en de prachtig zangerige toon van Jasper Somsen. Ook bij het tweede nummer, ‘Il Canto della Differenze’, was voor de contrabassist een glansrol weggelegd. Zijn solo gaf blijk van een enorme klankrijkdom, instrumentbeheersing en creativiteit.

Ontspannen
Pieranunzi maakte achter de piano een ontspannen, lichtelijk stijve indruk. Strooide hij als solist ogenschijnlijk moeiteloos de meest gecompliceerde lijnen over zijn toetsen uit, in de rol van begeleider volgde hij zijn medespelers op de voet. Pieranunzi pakte hun ideeën op, werkte ze uit en werkte ze om tot nieuwe impressies, maar zat geen moment in de weg. Onder de melodielijnen van Mirabassi paste zijn linkerhandpartij dan weer zó goed dat je hem pas hoorde wanneer  de pianist hem even wegliet.

Het optreden maakte deel uit van de serie ‘New Mediterranean Tales’.

Mirabassi ging bij zijn solo’s meer in de muziek op dan zijn begeleider: geregeld trapte hij aan het eind van een fortissimo gespeelde lijn met zijn voet tegen de grond. Zijn improvisaties waren van een weergaloze virtuositeit, en liepen daardoor af en toe het gevaar eentonig te worden. Aan het slot van thema’s bleek de klarinettist echter heel mooi zacht te kunnen blazen, en de melodielijnen die hij al dan niet samen met Pieranunzi speelde werden met veel inlevingsvermogen gebracht.

Een hoogtepunt van het concert viel in de tweede helft met een ballade, waarvan Jasper Somsen de titel desgevraagd vertaalde als ‘Onbekende avond’. Een reprise van ‘Les amants’ vormde een fraai slot van het concert en bood, voor wie de eerder gespeelde versie nog in het hoofd had, een uitgekiende gelegenheid om te horen hoe het trio muziek van het blad tot leven brengt. Prachtige jazz in een klassiek en toch vernieuwend geluid. De twee Italiaanse musici bewezen andermaal hun grootmeesterschap in de wereld van de geïmproviseerde muziek, en Jasper Somsen liet horen hoe hij als Nederlandse contrabassist het geluid van de middellandse vertellingen compleet weet te maken.

Pieranunzi, Somsen en Mirabassi zijn met ‘Nuovi Racconti Mediterranei’ vanavond (7 februari) nog te horen in Zeist (De Bovenkamer) en op 8 februari in Ede (Edesche Concertzaal).