Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Prijswinnaars halen Edisons niet meer op

NIEUWS. Uitreiking Edisons 2014, Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven, 27 november
beeld: Eddy Westveer
door: Erno Elsinga

Evenals vorig jaar werd de uitreiking van de Edisons in Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven gekenmerkt door de afwezigheid van veel prijswinnaars. De uitreiking, die ooit te boek stond als een feestelijk gala met gerenommeerde artiesten uit binnen- en buitenland, is daarmee verworden tot een presentatie van de genomineerden van de Edison Publieksprijs, met als toetje een concert van een internationale ster, ditmaal Kurt Elling.

  
Presentator Co de Kloet reikt Edisons uit aan Sebastiaan van Bavel en Kapok. Kurt Elling trad op met het Metropole Orkest.

Pijnlijk
Dat van een feestelijke avond waarin de uitreiking van de Edisons centraal staat geen sprake meer kan zijn, werd pijnlijk duidelijk toen presentator Co de Kloet ‘voor het gemak’ vier Edison-categorieën achter elkaar afhandelde door simpelweg de namen van de afwezige winnaars te noemen: bandoneonist Dino Saluzzi (World), Janelle Monae (Soul), Gregory Porter (Jazz Vocaal) en de prijs voor Het Document (voorheen 'beste historische uitgave'), de negendelige cd-box 'The Original Mono Recordings' van Miles Davis, uitgegeven door Sony. Maar ook een vertegenwoordiger van het label ontbrak om de Edison in ontvangst te nemen.

Eerder op de avond werd de Edison Jazz Internationaal toegekend aan Brad Mehldau en Mark Guiliana voor hun album ‘Taming The Dragon’. Ook zij ontbraken, al had Mehldau nog wel een bedankbriefje opgestuurd dat presentator De Kloet braaf voorlas.

Een bijzondere onderscheiding was er voor de 75-jarige jazzzangeres Greetje Kauffeld. Zij kreeg de Edison Oeuvreprijs toegekend, maar ook Kauffeld was er niet. Een dag eerder ontving de zangeres in het televisieprogramma ‘Tijd Voor Max’ de Edison uit handen van Joke Bruijs. Kauffeld stond zo’n twintig keer op North Sea Jazz, kreeg al eens een Edison voor haar album ‘My Romance’ en ontving een Bird Award in 1997.

  
Kapok, Giovanca en Bart Wirtz, de genomineerden voor de Publieksprijs, traden ook op met het Metropole Orkest.

Publieksprijs
Net als vorig jaar werd het ‘Edison Gala’ voor de pauze in beslag genomen door optredens van de genomineerden van de Edison Publieksprijs: het trio Kapok, altsaxofonist Bart Wirtz en zangeres Giovanca. De enige prijs van de avond overigens waarvan de winnaar vooraf niet bekend was gemaakt.

De musici traden beurtelings op met het Metropole Orkest onder leiding van Jules Buckley. Het leverde drie adembenemende stukken op van evenzoveel genomineerde albums. Het Metropole Orkest slaagde erin de composities van vele lagen en onvoorziene wendingen te voorzien, waardoor de werken aan diepgang wonnen. Uiteindelijk kreeg Kapok de Publieksprijs voor zijn tweede, gelijknamige album.

Naast deze competitie was het pianist Sebastiaan van Bavel en zijn trio, die voor de pauze de Edison Jazz Nationaal in ontvangst mocht nemen voor zijn debuutalbum ‘As The Journey Begins’. Van dat album speelde het trio ‘The Ramster’, wederom versterkt door het Metropole Orkest dat gedurende de hele avond overstelpt werd met complimenten. Gepaard met oproepen om het geplaagde orkest te behouden voor het Nederlandse culturele landschap.

  
Kapok en het Sebastiaan van Bavel Trio op het podium. Kurt Elling speelde een set van een uur en ontving de Edison Jazz Oeuvreprijs Internationaal.

Grijze haren
Het gedeelte na de pauze werd in zijn geheel in beslag genomen door een optreden van de Amerikaanse jazzzanger Kurt Elling. Lang vooraf was al bekend dat hij de Edison Jazz Oeuvreprijs Internationaal in ontvangst mocht nemen. Al rijst de vraag wat er eerst was: de toekenning van de prijs of de boeking van het concert. Wellicht ligt het antwoord in de opmerking van Elling toen hij de prijs uit handen van de Eindhovense wethouder van Cultuur in ontvangst mocht nemen: “Ik heb nog geen grijze haren voor een oeuvreprijs”. 

Niettemin gaf Elling een weergaloos concert, onder begeleiding van een even weergaloos Metropole Orkest. De Amerikaanse crooner zong stukken gearrangeerd door zijn favoriete arrangeurs. Zoals het bluesy ‘Moaning’ gearrangeerd door John Clayton en het door Lennon en McCartney gecomponeerde ‘Norwegian Wood’, gearrangeerd door Laurence Hobgood met wie Elling al sinds 1995 samenwerkt. 

Ook rolde de compositie ‘Esperanto’ (door Elling van tekst voorzien) van voormalig Metropoledirigent en -arrangeur Vince Mendoza uit Ellings koker. Evenals een relatief nieuw stuk van de Franse accordeonist Richard Galliano getiteld ‘Love’s a tangled road’. Een werk dat in het voorjaar van 2015 verschijnt op een nieuw album van Elling: ‘Passion World’. 

Schraal
Nu voor de tweede jaar op rij welgeteld één Edisonwinnaar zijn prijs komt afhalen (Sebastiaan van Bavel) en er middels een opgerekte publiekscompetitie eentje bij komt (Kapok), blijft de vraag of de ‘uitreiking’ van de Edisons aan vernieuwing toe is, actueel. Wat nu als ook Kurt Elling niet in de gelegenheid was geweest zijn Oeuvreprijs in Eindhoven in ontvangst te nemen? Of wordt de Oeuvreprijs achteraf bepaald, afhankelijk van wie er beschikbaar is? Hoe dan ook, de huidige opzet is een schrale formule.


© Jazzenzo 2010