Rik van den Bergh / Bart van Lier Quintet – High Slide Low Blow
bezetting: Bart van Lier trombone, bastrompet; Rik van den Bergh baritonsaxofoon; Marius Beets contrabas; Edgar van Asselt piano; Eric Ineke drums.
opgenomen: 5 & 6 april 2013
uitgebracht: december 2013
label: Maxanter Records
tijdsduur: 53:19

Op ‘High Slide Low Blow’ nemen twee lage blazers de frontlinie waar: baritonsaxofonist Rik van den Bergh combineert zijn grommende riet met het warme koper van trombonist Bart van Lier en brengt elf swingnummers ten gehore in een binnen Nederland unieke bezetting. Beide blazers bewijzen dat het spelen van voortijlende bebop allerminst voorbehouden is aan de trompet en de hogere alt- of tenorsaxofoon.

Het is drummer Eric Ineke die aan de plaat de aftrap geeft, voordat de blazers na vier maten het thema van ‘Early Bird’ inzetten en ook bassist Marius Beets en pianist Edgar van Asselt invallen. Die laatste twee droegen aan het album zes composities bij en Beets tekende daarnaast voor de opname en mastering van de plaat. Hoewel hij zijn eigen contrabasspel vooral tijdens zijn solo’s wat erg zacht heeft gezet, is het geluid van de cd verder feilloos en komt de unieke klankkleur van het kwintet goed naar voren.

‘High Slide Low Blow’ bevat een afwisseling van snelle bebop en nummers in een gemiddeld tempo, die licht gespeeld worden maar ongemeen hard swingen. Neem het tweede stuk ‘Exotic Vibes’: een bluesachtige riff van pianist Van Asselt zet samen met een stuwende lopende bas van Beets de toon voor een aanmoedigende, maar nergens opjuttende swingbeat met snaredrum en trommel van drummer Eric Ineke. Het thema van de blazers ligt goed in het gehoor en de timing is tot en met de slotfrase ontspannen.

De lichte tred is ook te horen op swingnummers als Joe Hendersons ‘Step Lightly’ en op Thad Jones’ ‘Three and One’, waar Beets zich in het thema op de contrabas bij de twee blazers aansluit, en zich onder de trombonesolo van Van Lier ook op zichzelf een zeer creatief begeleider betoont.

Een bijzonder moment op ‘High Slide Low Blow’ ontstaat wanneer Van Lier zijn ‘slide’ tijdelijk voor de bastrompet verruilt en samen met Marius Beets een duo-uitvoering van de standard ‘Polkadots and Moonbeams’ ten gehore brengt. Het is een bijzonder eerlijke uitvoering, die direct de aandacht grijpt zonder zich aan de luisteraar op te dringen. Ook Rik van den Bergh excelleert op de door Ben Webster beroemd geworden ballade ‘Chelsea Bridge’.

Met een pakkende titel als ‘High Slide Low Blow’ belooft het Van Lier/Van den Bergh-kwintet prachtige muziek en deze belofte maakt de groep waar. Van nagenoeg alle stukken spat het speelplezier af; in dat opzicht is het vrij ongeïnspireerde ‘Early Bird’ als openingsnummer een wat ongelukkige keuze geweest. De rest van de fenomenale swingplaat maakt dat echter, samen met het opbeurende ‘It Could Happen To All Of Us’ en het vederlichte slotstuk ‘Sue’s Blues’, meer dan goed.

Rik van den Bergh/Bart van Lier Quintet  - Step Lightly