CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



Ed. Schulte op Een musicus die speelde zoals hij sprak. Les van Ac…: In de zomer van 1963 speelde ik contrabas met vrienden van de Avalon Jazzband in Castelldefels. Ik wa…
Nico Wilke op Trombonist Slide Hampton (89) overleden: Slide Hampton was niet linkshandig, zie onderstaande quote van website https://www.trombone.org/ arti…
leo bontje op Tijn Wybenga & AM.OK – Brainteaser: Een geweldige belevenis deze band live te horen tijden Novembermusic 2021. Het nummer Roofles heeft o…
Addy Scheele op Septet Frans Elsen - Norway: Jammer, dat Miles Davis destijd de verkeerde weg insloeg. Daardoor werd de wereld opgezadeld met figu…
Aart Jan van Loon op Septet Frans Elsen - Norway: Het is jammer dat op deze cd maar een nummer staat van het Internationaal Jazz Festival Loosdrecht 19…
Faelens Tony op Septet Frans Elsen - Norway: Bert Dobben , totaal akkoord met uw stelling !!!
Bert Dobben op Septet Frans Elsen - Norway: Als smakeloosheid bij fusion wordt bepaald door de lengte van soli, inclusief van de bas(gitaar) dan …
John Schoorl op Twee soorten adem – Jazz & Poetry in de Nederlandse…: Yo jazzzenzo dank voor de recensie. But: het verhaal over Joe Maini en Jules is nooit gemaakt op basi…
 

« Een instrumentbeheers… | Home | November Music 2014 i… »

Dutch Concert Big Band - Plays Dutch Originals


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
09 November 2014

Quote;"Bigbandmuziek maken is misschien niet het eerste wat in je opkomt. Dat soort muziek wordt toch voornamelijk geassocieerd met stoffige opnames van rond de oorlog. Niet van deze tijd dus."
"een eerste opstapje om big band muziek van een dikke laag stof te ontdoen"

Zucht...Als je de big band geschiedenis sinds de tweede wereldoorlog volledig hebt gemist dan zou dat inderdaad kunnen. Basie, Ellington, Kenton, Mel Lewis/Thad Jones, Brookmeyer, Schneider, D'Arcy James Argue hebben volgens de schrijver van dit artikel blijkbaar geen enkele indruk achtergelaten en dus gaat het weer eens over "afstoffen" en "nieuw leven inblazen". De gemiddelde lezer van het artikel wordt ernstig onderschat.

Martien de Kam (E-mail ) - 09-11-’14 12:57

Helemaal met je eens Martien, heel vaak vindt ik de recensies van jazzenzo onbenullig, maar dit dit getuigt wel van een onwetendheid die te denken geeft.

Niels Tausk (E-mail ) - 09-11-’14 13:42

Een recensie is een mening.
M-E-N-I-N-G
Bij een ervaren recensent is die mening niet alleen gebaseerd op het concert - de muziek en de manier waarop de muzikanten speelden - maar ook op eerdere luisterervaring, kennis van achtergronden en actualiteit, en uiteraard op voorkeuren.

Het mooie van deze site vind ik dat je kan discussiëren over muziek en concerten. Ieder luistert vanuit zijn eigen achtergrond en voorkeuren en die verschillende meningen geven een meerwaarde. Behalve als er op de man wordt gespeeld. Dan dood je de discussie. Jammer.

Arthur Virginia (E-mail ) - 09-11-’14 19:54

Wie heeft de saxofoon solo op "Happy Birthday Cat!" Gespeeld??
Ik dacht meteen aan een jonge Michael Brecker. Echt een waanzinnige solo..! Jasper Blom?

Gideon Jacobs - 10-11-’14 21:16

@ Gideon Jacobs
De tenor solo op Happy Birthday, Cat! is van Joao Driessen.

Kevin van den Elzen (E-mail ) - 14-11-’14 00:41

Inderdaad: een recensie is een mening. Maar je mag ook verwachten dat die mening (om de eventuele discussie een meerwaarde te geven)gedragen wordt door kennis van het onderwerp. "Afstoffen" is daarom inderdaad misplaatst, want dat betekent dat je alle harmonische ontwikkelingen, veranderingen in sectie samenstelling en daarmee klankkleur van de bands en de veranderingen in de manier van arrangeren sinds de laat-30er en vroeg 40-er jaren gemist hebt. Luister dan eens goed naar achtereenvolgens de big bands van Basie, Ellington, Jones/Lewis, Oliver Nelson, Sun Ra, Clayton/Hamilton Mintzer, McCoy Tyner, Brookmeyer, Gil Evans, Vienna Art Orchestra, Schneider en onze Nederlandse big bands van nu, dan kun je toch niet stellen dat big band jazz heeft stil gestaan en hoor je heel duidelijk de verschillen in opvatting, de opkomst van het "verticaal" arrangeren ten opzichte van de swing era bands. En laten we blij zijn dat ook jonge muzikanten geïnteresseerd zijn in deze tak van de jazz, dat zal een verder ontwikkelen ervan ook ten goede komen.
Overigens, het is ook geen reden om, zoals een enkele reaktie toont, persoonlijk te worden richting recensent.

Fred Dekker (E-mail ) - 14-11-’14 11:14

Bedankt Kevin, en nog gefeliciteerd met je CD!
Ik was gisteren in het bimhuis met Paquito d'Rivera. Heb genoten!
zeer onder de indruk van Joao Driessen, de ballad was voor mij het hoogtepunt van de avond.

G. Jacobs - 24-11-’14 21:42






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: