Tettero – Point of View
bezetting: Folker Tettero elektrische gitaren; Dave Breidenbach elektrische basgitaar; Klaas van Donkersgoed drums.
opgenomen: 26-27 augustus 2013
uitgebracht: 2014
label: eigen beheer
tijdsduur: 46:45

‘Point of View’ begint met een stevig titelnummer: een snelle rockgroove, een flink gitaargeluid en een trio dat klinkt als een onvervalste eenheidsformatie. Voor gitarist en bandleider Folker Tettero was het even wennen om zo in het middelpunt te staan, aangezien hij vooral als begeleider en sessiemusicus speelt en ook op zijn vorige album, het debuut ‘First’, met een grotere bezetting werkte. Op ‘Point of View’ treedt hij echter met tien eigen composities nadrukkelijk op de voorgrond.

Die tien composities zijn een mengeling van rock, funk en blues. Na een kalm intro domineert de funk op ‘Like This’. Het breed neergelegde spel van Tettero mengt goed met de drukke begeleiding van bassist Dave Breidenbach en drummer Klaas van Donkersgoed, die zo hecht samenspelen dat het lijkt alsof ze al jaren niets anders doen. Dat is het geval: beiden waren ze ook al te horen op ‘First’. Vooral in ‘Like This’ bewijzen beide musici door indrukwekkende solo’s dat ze ook met een kleinere formatie goed uit de voeten kunnen.

De muziek van het trio van elektrische gitaar, elektrische basgitaar en drums laat door de kleine bezetting veel ruimte. Tettero zelf is tegelijkertijd lead- en ritmegitarist en wisselt ritmisch spel en melodie af onder de ontspannen groove van ‘Little Fish’.

De single bij het album, ‘Only you can’, bestaat uit meer riff-georiënteerde bluesrock die doet denken aan het bluesspel van Led-Zeppelingitarist Jimmy Page. Even krachtig is het gitaarspel van Tettero en even strak is de onderliggende basis die de ritmesectie aan het nummer geeft. Maar wat op andere nummers, zoals het rustige ‘Eyes’, vanzelfsprekend lijkt te gaan, lukt hier minder goed: mede door de nogal obligate brug en de degelijke, maar ongeïnspireerde gitaarsolo van Tettero slaagt de band er niet in om het nummer boeiend te houden.

‘Point of View’ bevat over het algemeen krachtige nummers, gesmeed door de handen van een zeer sterk trio. Veel stukken hebben aanstekelijke energie en het pure, veelal overdubloze geluid van de plaat geeft blijk van een hecht samenspel en muzikantschap. Of het ook lukt om de hele tijd interessant te blijven, is de vraag: daarvoor kent het bandgeluid over het geheel genomen toch net te weinig afwisseling.

Niettemin blijven de composities van Tettero een genoegen om te beluisteren, en helemaal het ophitsende ‘Music Matters’ en het weidse slotstuk ‘Clouds’ mag geen jazzliefhebber zich laten ontglippen.

Zie ook:

Tettero - Point of view