CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



leo bontje op Paul van Kemenade raakt met overweldigende oerkreet…: Het optreden van Paul van Kemenade en Buddha Building vond ik een hoogtepunt. Boeiende combinatie van…
Albin op De laatste adem van het zwarte goud: Mooie samenvatting van 40 jaar geschiedenis der muziekdragers .. maar na 2,5 jaar jazzplaten verzamel…
Ben Korzelius op De laatste adem van het zwarte goud: Beste Cyriel, De kop boven je artikel zou beter "Nieuwe adem voor het zwarte goud". De laatste jaren…
gert gering op Forum voor Democratie ramp voor cultureel Brabant: de kleine meerderheid was in feite 449 leden van de 5000 tellende achterban. De meerderheid van de CD…
Rob op De laatste adem van het zwarte goud: Geen cd's, maar wel streamingsdiensten met cd kwaliteit. Hmm.. Maar uiteindelijk heeft iedereen een …
robin op ‘Een schilderijtje kan ik missen, eten niet’: Natuurlijk, Maslow zei het al:Eten komt op 1. Dat gaat niet over beschaving. Wonen komt op 2. En is g…
Egbert Monsuur op ‘Een schilderijtje kan ik missen, eten niet’: Juist nu heeft de maatschappij cultuur nodig. Dus laten we overal in de buitenlucht concerten organis…
Ben Korzelius op Mondo: Helaas mis ik de urgentie en de relevantie bij het nieuwe Mondo. Er zijn al voldoende 'talkshows' op …
 

« Marc Cary Focus Trio:… | Home | The Whammies – Play t… »

Kairos 4tet mist elke sensatie


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
27 Oktober 2014

Gelukkig zijn er ook mensen die wel van het concert genoten en niet de eeuwige zuurpruim uithangen als Rinus. Wat kan hij slecht recenseren zeg. Als je het niks vind prima. Maar doen net alsof je de jazz-waarheid in pacht hebt met een arrogantie van heb-ik-jou-daar.... Bah! Hier wat tegengewicht: http://www.nieuwenoten.nl/?p=338

Mike - 27-10-’14 13:36

Prima om een ander geluid te laten horen, zoals Mike doet. Maar Mike, de recensie gaat niet over de persoon maar over het concert. Zo zou het jou sieren als je niet op de persoon speelde maar de recensie met argumenten kon weerleggen. Groetjes, Virgo

Virgo - 30-10-’14 23:12

Klopt het dat reacties worden gecensureerd? Dacht toch even dat gereageerd had op de geweldige recensie van het Kairos 4Tet concert door Rinus van der Heijden?

Paul van Dun - 02-11-’14 09:40

Reacties op artikelen of recensies zijn zeer welkom en worden niet gecensureerd. Tenzij de reactie beledigend is of een scheldpartij bevat.

Erno Elsinga
uitgever Jazzenzo

Redactie - 02-11-’14 12:10

Een recensie is de mening van de schrijver. Dat is zijn werk. Of je het ermee eens bent, is een ander verhaal. Dat heet vrijheid van meningsuiting. Dat de musici van Kairos4tet tevens actief zijn in veelgeprezen groepen als het Marius Neset Quartet & Phronesis zegt veel. In ieder geval toont dit dat de musici veel in huis hebben.

Bartho van Straaten (E-mail ) - 05-11-’14 18:20

Van der Heijden is jazzcriticus en in die rol is het logisch dat hij niet alleen over de positieve aspecten schrijft van de muziek die hem ter ore komt. Om hem als een zuurpruim weg te zetten is niet terecht.
Zoals Bartho al schrijft, is een recensie per definitie een mening van een individu. Je mag van een recensent verwachten dat hij door opleiding en/of ervaring tot een deskundiger en geïnformeerder oordeel komt dan een leek. Met die ervaring zit het bij Van der Heijden ook wel snor, zou ik zeggen.
En toch, bij het lezen van de bovenstaande recensie bekruipt mij een akelig gevoel. Dat komt omdat het in de manier van schrijven en oordelen ontbreekt aan respect. Ik weet dat een recensent er is voor de luisteraar en liefhebber i.p.v. voor de musicus, maar dat mag geen aanleiding zijn om op zo'n manier uit te halen als hierboven gebeurt. Musici hebben voor hun kunst meer bloed, zweet en tranen gelaten dan een recensent doorgaans laat om zijn mening te verwoorden. Onafhankelijk van de vraag hoe goed of slecht een concert was, verdienen de musici daarvoor respect.
Ik vind dat Van der Heijden hier op verschillende manieren de plank misslaat. Waarom schrijven over de vermeende betreurenswaardige smaak van de jazzscene van een heel land naar aanleiding van één vermeend minder geslaagd concert? Ook de vergelijking met The Voice of Holland gaat ontzettend mank, omdat er - los van mogelijke overeenkomsten - meer verschillen dan gelijkenissen tussen Kairos 4tet en dit programma bestaan. En is iemand die zijn leven wijdt aan het zo goed en mooi mogelijk vertolken van creaties van een ander geen echte kunstenaar? Bovendien vind ik de afsluitende sneer naar enkele individuele musici buitenproportioneel. Jasper Høiby en Ivo Neame hebben bij vele gelegenheden laten horen wat zij in hun mars hebben. Misschien kwam het er deze avond niet helemaal uit, dat weet ik niet, maar het is ongepast om hen als een soort instrumentale mislukkelingen neer te zetten.
Begrijp me niet verkeerd: ik geloof geenszins dat Van der Heijden geen respect heeft voor musici, dat kan ik me althans niet voorstellen, maar wel dat hij er in deze recensie weinig blijk van geeft.

Joris Reutelingsperger - 14-11-’14 13:55






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: