CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



Ruud Gosse op Tom Harrell nog slechts schim van grote musicus: Tom Harrell verdient een standbeeld! Zijn klank heeft een leven lang kleur aan de jazz gegeven. Ondan…
Erik op Tom Harrell nog slechts schim van grote musicus: Ik heb absoluut wel genoten van het concert en met name van het drumwerk van Johnathan Blake. Ik vond…
Leendert op Tom Harrell nog slechts schim van grote musicus: Ik zag uit naar dit concert. Vooral ook om Mark Turner en Jonathan Blake te zien en te horen. Jonatha…
Niels Tausk op Tom Harrell nog slechts schim van grote musicus: Onzin dat Tom Harrel nooit platen met gitaristen opnam, denk aan Stories (met John Scofield) of Sail …
Joahua op Tom Harrell nog slechts schim van grote musicus: Wat is de bedoeling van deze recensie? Hij is oude, kan niet spelen, jammer, ritme sectie was ok, M…
Kelvin Hogarth op Tom Harrell nog slechts schim van grote musicus: Overigens speelde Ben Street hier geen contrabas, hoewel dat op het album wel het geval is. We zagen …
Jur op Tom Harrell nog slechts schim van grote musicus: En hij is broos. Bijzonder broos... (Vergelijkbaar met de legendarische Abdulah Ibrahim afgelopen zom…
Peter op VPRO Vrije Geluiden verdwijnt van de buis: Eerlijk gezegd vond ik vrije geluiden al lang nier meer wat het geweest was met een presentatrice waa…
 

« Marc Cary Focus Trio:… | Home | The Whammies – Play t… »

Kairos 4tet mist elke sensatie


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
27 Oktober 2014

Gelukkig zijn er ook mensen die wel van het concert genoten en niet de eeuwige zuurpruim uithangen als Rinus. Wat kan hij slecht recenseren zeg. Als je het niks vind prima. Maar doen net alsof je de jazz-waarheid in pacht hebt met een arrogantie van heb-ik-jou-daar.... Bah! Hier wat tegengewicht: http://www.nieuwenoten.nl/?p=338

Mike - 27-10-’14 13:36

Prima om een ander geluid te laten horen, zoals Mike doet. Maar Mike, de recensie gaat niet over de persoon maar over het concert. Zo zou het jou sieren als je niet op de persoon speelde maar de recensie met argumenten kon weerleggen. Groetjes, Virgo

Virgo - 30-10-’14 23:12

Klopt het dat reacties worden gecensureerd? Dacht toch even dat gereageerd had op de geweldige recensie van het Kairos 4Tet concert door Rinus van der Heijden?

Paul van Dun - 02-11-’14 09:40

Reacties op artikelen of recensies zijn zeer welkom en worden niet gecensureerd. Tenzij de reactie beledigend is of een scheldpartij bevat.

Erno Elsinga
uitgever Jazzenzo

Redactie - 02-11-’14 12:10

Een recensie is de mening van de schrijver. Dat is zijn werk. Of je het ermee eens bent, is een ander verhaal. Dat heet vrijheid van meningsuiting. Dat de musici van Kairos4tet tevens actief zijn in veelgeprezen groepen als het Marius Neset Quartet & Phronesis zegt veel. In ieder geval toont dit dat de musici veel in huis hebben.

Bartho van Straaten (E-mail ) - 05-11-’14 18:20

Van der Heijden is jazzcriticus en in die rol is het logisch dat hij niet alleen over de positieve aspecten schrijft van de muziek die hem ter ore komt. Om hem als een zuurpruim weg te zetten is niet terecht.
Zoals Bartho al schrijft, is een recensie per definitie een mening van een individu. Je mag van een recensent verwachten dat hij door opleiding en/of ervaring tot een deskundiger en geïnformeerder oordeel komt dan een leek. Met die ervaring zit het bij Van der Heijden ook wel snor, zou ik zeggen.
En toch, bij het lezen van de bovenstaande recensie bekruipt mij een akelig gevoel. Dat komt omdat het in de manier van schrijven en oordelen ontbreekt aan respect. Ik weet dat een recensent er is voor de luisteraar en liefhebber i.p.v. voor de musicus, maar dat mag geen aanleiding zijn om op zo'n manier uit te halen als hierboven gebeurt. Musici hebben voor hun kunst meer bloed, zweet en tranen gelaten dan een recensent doorgaans laat om zijn mening te verwoorden. Onafhankelijk van de vraag hoe goed of slecht een concert was, verdienen de musici daarvoor respect.
Ik vind dat Van der Heijden hier op verschillende manieren de plank misslaat. Waarom schrijven over de vermeende betreurenswaardige smaak van de jazzscene van een heel land naar aanleiding van één vermeend minder geslaagd concert? Ook de vergelijking met The Voice of Holland gaat ontzettend mank, omdat er - los van mogelijke overeenkomsten - meer verschillen dan gelijkenissen tussen Kairos 4tet en dit programma bestaan. En is iemand die zijn leven wijdt aan het zo goed en mooi mogelijk vertolken van creaties van een ander geen echte kunstenaar? Bovendien vind ik de afsluitende sneer naar enkele individuele musici buitenproportioneel. Jasper Høiby en Ivo Neame hebben bij vele gelegenheden laten horen wat zij in hun mars hebben. Misschien kwam het er deze avond niet helemaal uit, dat weet ik niet, maar het is ongepast om hen als een soort instrumentale mislukkelingen neer te zetten.
Begrijp me niet verkeerd: ik geloof geenszins dat Van der Heijden geen respect heeft voor musici, dat kan ik me althans niet voorstellen, maar wel dat hij er in deze recensie weinig blijk van geeft.

Joris Reutelingsperger - 14-11-’14 13:55






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: