Goldings/Bernstein/Stewart – Ramshackle Serenade

bezetting: Larry Goldings Hammondorgel; Peter Bernstein elektrische gitaar; Bill Stewart slagwerk
opgenomen: 17 december 2013 in Kyberg Studio, Oberhaching (D)
uitgebracht: 2014
label: Pirouet
tijdsduur: 62.31

Het middensegment. Dat is van toepassing op de jongste cd van Larry Goldings, Peter Bernstein en Bill Stewart, die tot voor kort als Larry Goldings Trio door het leven gingen. Deze ‘Ramshackle Serenade’ bewandelt de middenweg wat betreft repertoirekeuze, uitvoering, spanning, opbouw en keuzevrijheid. Het is óf dit óf dat, waarbij het er in de kern op aankomt dat in alles de veilige weg van het midden wordt gekozen.

Dat hoeft niet erg te zijn, want ook middle of the road kun je aardige muziek maken. Alleen beland je dan bij jazz en andere improvisatiemuziek meestentijds aan de veilige kant van de streep, waar durf en avontuur ontbreken en de weg slechts één richting uitgaat: die van de veiligheid. En onlosmakelijk daaraan verbonden: die van de saaiheid.

De duetten die met name het Hammondorgel en de gitaar aangaan, zijn elegant. Ze vullen elkaar aan, bewegen zijdezacht over en onder elkaar door, wisselen soms van aangever. Daar blijft het bij. Het slagwerk past zich aan, loopt soms voorop, maar blijft altijd in de ban van de andere twee. Dit levert uiterst harmonieuze en melodieuze muziek op, zich consequent afspelend in het medium tempo. Het Hammondorgel pompt nergens, de gitaar huilt nimmer en het slagwerk wringt geen enkel moment.

Je kunt maar al te duidelijk horen dat hier drie volledig op elkaar ingelopen solisten muziek maken. Details zijn er in overvloed, evenals bergen noten. Respect is er volop naar elkaar, de zucht naar schoonheid loopt als dressing over de muziek. Dit alles absoluut volgens een zelfgekozen concept, dat is zeker. Daarom is deze ‘Ramshackle Serenade’ vooral een plaat voor liefhebbers die ’s avonds laat onderuitgezakt naar de koptelefoon grijpen, om zich zoetgevooisd in slaap te laten wiegen.

Ramshackle Serenade: The Recording Sessions
Larry Goldings - Peter Bernstein - Bill Stewart