Three of a Kind – Akasha
CD-RECENSIE Three of a Kind – Akasha
bezetting: Jan Kuiper akoestische en lotusgitaar; Stochelo Rosenberg akoestische gitaar; Zoumana Diarra elektrische gitaar, n’goni, kora en balafon
opgenomen: 2, 3, 17 september 2009 in De Eisseshof te Niehove
release: 2009
label: KDR
tracks: 12
tijd: 47.15 en 48.33 (2-cd)
website: www.jankuiper.com - www.rosenberg-trio.com - www.zoudiarra.com
door: Rinus van der Heijden
Als het zojuist begonnen jaar maar een kwart van de prachtige muziek van de cd ‘Akasha’ zou afgeven, dan wordt 2010 een ijzersterk muzikaal jaar. Want wat op deze trioplaat gebeurt, grenst soms aan het onwaarschijnlijke. Drie gitaristen uit evenveel volstrekt verschillende culturen, vloeien hier samen in een mengvorm die hun afkomst overeind laat, maar tevens naar een nieuwe cultuur reikt. Een die nog nooit is gehoord en dat is nogal wat als je het over muziek hebt.
De dubbelaar ‘Akasha’ lijkt met het grootste gemak te zijn volgespeeld, hetgeen natuurlijk niet zo is. Dat dit echter mogelijk was heeft alles te maken met de wijze waarop ze elkaar aanvoelen. Een voorbeeld hiervan is de vertolking van de compositie ‘Wim’, opgedragen aan Wim Overgaauw. Deze Nederlandse gitarist was bij leven voor velen het voorbeeld hoe melodieuze muziek tot in de perfectie moet worden uitgevoerd. Op ‘Wim’ laten Jan Kuiper en Stochelo Rosenberg dat ook horen. In een langzaam tempo, dat de uiterste precisie qua timing vergt, brengen de twee perfect deze Kuiper-compositie tot een einde.
De aanwezigheid van de Malinees Zoumana Diarra valt niet alleen op door zijn inbreng van Afrikaanse ritmes en melodiëen, ook door zijn gebruik van n’goni (Westafrikaanse luit), kora (Westafrikaanse harp) en eigengebouwde balafon (Westafrikaans percussie-instrument dat lijkt op een marimba). De kleuren van deze instrumenten geven een enorme meerwaarde aan de cd, omdat de diversiteit van de stukken er eindeloos mee wordt vergroot. Al zouden de drie musici zich hebben beperkt tot hun gitaren, dan zou er al een waaier van klankkleuren zijn ontstaan. Maar de inbreng van de n’goni, kora en balafon vergroten het multiculturele karakter van deze bijzondere cd.
De afkomst van de drie gitaristen, die gekoppeld is aan hoogstaande techniek, is een volgende pré voor de sublieme kwaliteit. Jan Kuiper, die zich al lang bezig houdt met meditatietechnieken, heeft een intrinsieke rust in zijn gitaarspel gekregen. Stochelo Rosenberg, bekend van het Rosenberg Trio, is een vingervlugge virtuoos uit de gipsytraditie en Zoumana Diarre is evenals veel Westafrikanen een zanger op zijn instrument.
Er zijn nóg twee zaken die in het oog springen. Geheel tegen de gewoonte in, is deze cd opgenomen voordat de drie op tournee gingen. Anderen doen dat aan het einde van een tour, als de muziek gerijpt is en meer kwaliteit gewaarborgd. Bij deze Three of a Kind is dat getuige de inhoud van ‘Akasha’ zeker niet nodig geweest. Wat tot slot opvalt is de hoge geluidskwaliteit van de cd. Bij het afspelen staan de gitaren boomvast in je huiskamer. Dat effect is verkregen, omdat Jan Kuiper ervoor koos in het Groningse dorpje Niehove (zo’n driehonderd inwoners) de bovenzaal van het plaatselijke café als studio te gebruiken. Alles in dat bovenzaaltje is van hout en dat is wellicht de reden dat de invloed van de ruimte – zo belangrijk bij deze vrijwel akoestische muziek – perfect in het voordeel werkte.