Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Kronos Quartet – Aheym (plays music by Bryce Dessner)

CD-RECENSIE

Kronos Quartet – Aheym (plays music by Bryce Dessner)
bezetting: Kronos Quartet twee violen, altviool en cello; Brooklyn Jeugdkoor; Bryce Dessner gitaar; Lisa Kaplan piano; Dave Nelson trombome; David Cossin percussie
opgenomen: diverse data en locaties, 2012 in San Francisco en New York
uitgebracht: 2013
label: ANTI
aantal stukken: 4
tijdsduur: 44.35
website: kronosquartet.com - brycedessner.com - anti.com
door: Rinus van der Heijden


Bij een strijkkwartet denk je meestal aan vier plechtstatige mannen of vrouwen, die met een partituur van Franz Schubert, Felix Mendelssohn of Ludwig van Beethoven op de lessenaar de muziekwereld van weleer tot nieuw leven wekken. Dat is in vrijwel alle gevallen ook zo, behalve als er Kronos voor zo’n naam staat. De vier Amerikanen hebben de actieradius van een strijkkwartet verlegd naar de hele wereld: geen enkele muziekvorm of –stijl is hen vreemd.

Het Kronos Quartet dook al eens in de wereld van Philip Glass, Jimi Hendrix, Bill Evans, Henryk Górecki, Morton Feldmann en talloze anderen. Met als onbetwiste topper het album ‘Black Angels’, waarop de compositie ‘Doom, A Sigh’ van István Márta een huiveringwekkend hoogtepunt vormt. Het Kronos Quartet strijkt hier elektrisch over de rouwzang van een Bulgaarse moeder bij het doodsbed van haar zoon. Het is bijna niet om aan te horen, zo hartverscheurend.

Dat is bij het nieuwste album van het Kronos Quartet niet het geval, maar ‘Aheym’ is wel de zoveelste mijlpaal in zijn oeuvre. Het bevat vier stukken van Bryce Dessner, voorman van de Amerikaanse indierockformatie The National. Dessner ontmoette oprichter/violist Dave Harrington van het Kronos Quartet in 2009. Harrington vroeg hem een stuk te schrijven dat zou worden opgevoerd in Prospect Park in Brooklyn (New York). Dat werd het titelstuk ‘Aheym’ - ‘naar huis terugkerend’ in het Jiddisch - waarin Dessner verhaalt over zijn grootmoeder die toen zij naar Amerika emigreerde, in de buurt van Prospect Park kwam te wonen.

‘Little Blue Something’ is het jongste werk dat Dessner schreef voor het Kronos Quartet. Het is gebaseerd op Tsjechische muziek, doorweven met invloeden van minimal music en met een hoofdrol voor de cello. ‘Tenebre’ is weer totaal anders van opzet: het verwijst naar de plechtigheden in de Heilige Week, waarin vijftien kaarsen de dood van Christus symboliseren. Bryce Dessner heeft citaten uit werk van componisten uit de oude muziek als Tallis, Gesualdo, Palestrina en Couperin in zijn versie opgenomen. Hier treedt voor het eerst het Brooklyn Jeugdkoor aan en wordt de muziek uiterst contrastrijk. De jonge stemmen tegen de zware, massieve klanken van het Kronos Quartet, opgetild door vooraf opgenomen zang van de Amerikaanse musicus Sufjan Stevens. De muziek treedt vanuit de duisternis het licht tegemoet.

Waarmee het album ‘Aheym’ verglijdt naar het slotstuk ‘Tour Eiffel’. Het is een gedicht van de Chileense dichter Vincente Huidobro (1893-1948), een surrealistisch portret van de Eiffeltoren. Het Brooklyn Jeugdkoor zingt de tekst half in het Frans, half in het Engels. De gitaar legt minimalistische klanken onder de fantastisch mooie koorzang, terwijl piano en percussie mede het ritme van het gedicht bepalen. Met zijn allen op weg naar een betoverend einde. 



Kronos Quartet met Bryce Dessner - Aheym


© Jazzenzo 2010