bezetting: Ben van Gelder altsaxofoon en basklarinet; Mark Turner tenorsaxofoon; Sam Harris piano en synthesizer; Peter Schlamb vibrafoon; Rick Rosato en Ben Street contrabas; Craig Weinrib slagwerk
opgenomen: 10 t/m 12 juli in Sear Sound Studio New York
release: 2013
label: Pirouet
tracks: 11
tijd: 43.55

Als je ‘Reprise’, de eerste cd die Ben van Gelder opnam voor het Duitse label Pirouet beluistert, onderga je een vreemde gewaarwording. Het lijkt erop dat de altsaxofonist/basklarinettist de muziek alleen voor jou, de luisteraar, speelt. ‘Reprise’ is intiem en naar het lijkt gecreëerd voor een kleine ruimte, waarin slechts plaats is voor jou en de muziek.

De muziek op ‘Reprise’ is van de luchtige soort. Maar niet in de betekenis van compromisloos, of achteloos. Integendeel: hier klinken composities waarover is nagedacht, maar die met veel lucht tussen slechts broodnodige noten, worden uitgelegd. Nergens word je als toehoorder gebombardeerd, maar wat deze groep brengt, is muziek die moet bezinken, om zich daarna in je gemoed te laten vastleggen.

Ben van Gelder behoort tot de nieuwe generatie jazzmusici. De twintiger vertrok (in 2006) al snel naar New York, waar hij op het terrein van spelen en componeren, in korte tijd een enorme ervaring opdeed. Ben van Gelder heeft zichzelf nu al ontwikkeld tot een autoriteit op zijn instrumenten. De traditie van de jazz ligt ingebed in zijn visie op hedendaagse muziek, waardoor de legende van de jazz gelijk oploopt met de hartenklop van deze tijd.

Lyriek, energie, sierlijkheid, ritmiek, het zijn zomaar wat elementen die opborrelen tijdens het beluisteren. Met oog voor nuances en eerbied voor elkaars techniek zijn hier vijf muzikanten aan elkaar gewaagd, waarbij ieders streven is de stand van zaken in de wereld van de moderne geïmproviseerde muziek wereldkundig te maken. Daarvan getuigt elk van de elf composities, minus één alle van de hand van Ben van Gelder. De inbreng van vibrafoon en synthesizer benadrukt het hedendaagse domein waarnaar wordt gereikt.

De sfeer van ‘Reprise’ is ingetogen, de inhoud juist niet. De band barst van de energie, de gastbijdragen van Mark Turner en Ben Street in twee stukken verhogen de kwaliteit van het album zonder meer. Vooral het stuk ‘Into Air It Disappears’ waarop zowel de tenorsaxofonist als de bassist meespelen, is een topper op een album, dat een weer grotere belofte inhoudt voor de toekomst. Voor die van Ben van Gelder welteverstaan.