Veroveren en inpakken dat publiek
CONCERTRECENSIE: Omar Hakim, Victor Bailey en Rachel Z, ’t Schuttershof, Middelburg, 13 november 2013
beeld: Eddy Westveer
door: Mischa Beckers
De carrières van bassist Victor Bailey en drummer Omar Hakim kennen grote wapenfeiten. Vanaf 1982 tot 1985 vormden ze de ritmesectie van Weather Report en ze waren sleutelfiguren in tournees en belangrijke opnames met grote jazzartiesten én popsterren. Na lange tijd bundelen ze hun krachten weer. Voor dit concert haalde Muziekpodium Zeeland de heren naar ’t Schuttershof in Middelburg, waar ze vergezeld werden door keyboardspeler Rachel Z.
Victor Bailey, Rachel Z en Omar Hakim speelden in Middelburg een mix van oud en nieuw materiaal.
Rachel Carmel Nicolazzo, volledig geschreven, inderdaad van onder meer Steps Ahead. De aftrap van dit concert had iets weg van een drumclinic. Hakim’s uitgebreide drumset stond stevig voorin de geluidsmix en hij trok meteen fel van leer. Op constant, hoog volume en hij slaat hard, hoor. Later in het concert varieerde hij de dynamiek in zijn spel meer.
Dichtheid
Hakim demonstreerde zijn virtuositeit in pakkende ritmes die hij lardeerde met een hoge dichtheid aan toevoegingen. (Delen met) vreemde maatsoorten of ritmische verschuivingen speelt hij zo natuurlijk en met zo’n groove dat de complexiteit je in eerste instantie vaak ontgaat. Initieel ging Rachel Z met razendsnelle loopjes mee in de energie van Hakim en was het wat zoeken naar een pakkende melodie of thema in de stukken. Maar gaandeweg kreeg dat meer vorm in het programma.
Op dat programma stond een mix van oud en nieuw materiaal. Zo kwam ‘Sour girl’ voorbij van The Stone Temple Pilots. Een typisch voorbeeld van de muziek van het Trio of Oz dat Hakim in 2010 oprichtte met Rachel Z. Ze wilden daarmee niet op de manier van een standaard jazztrio spelen, maar een ander soort interpretatie van rocknummers brengen. Rachel Z kleurde in Middelburg de melodie van dit stuk flink in en weefde er haar eigen interpretatie doorheen.
Hakim is inmiddels zo’n acht jaar bezig met een solo-album waarvan de contouren nu af zijn. Het titelstuk daarvan, het wat ingetogener ‘We are one’, gaf hij met zijn zang een exotische sfeer mee. Fraai was ook de zang van Bailey in zijn stuk ‘Low blow’. Daarmee zette hij niet alleen de melodie neer, maar dubbelde hij ook zijn basthema.
Omar Hakim, Victor Bailey en Rachel Z op het podium van 't Schuttershof.
Ontspannen
Een goed moment om te schijnen voor Bailey. Aanvankelijk zat hij ontspannen te begeleiden en liet de ruimte aan Hakim. Nu trok hij de aandacht naar zich toe met melodische improvisaties waar vol akkoordwerk mengde met krachtig gearticuleerde loopjes.
Gaandeweg het concert kwam, in de uitvoering, steeds meer het Weather-Reportgevoel naar voren. ‘Molasses Run’ dat Hakim schreef voor Weather Report zorgde voor een zinderende spanning. Zowel Bailey als Hakim excelleerden hier met hun solo’s, maar wat voor een mooie spanningsboog zorgde was hun interactie. Het resultaat was een fascinerend hoor- en schouwspel waarin ze afwisselend met elkaar meegingen en tegenritmiek voor elkaar neerzetten.
Dat tekende de sfeer van dit concert. Ze hebben in megazalen gestaan maar wars van sterrencultus of wat dan ook was in een kleine kroeg als ’t Schuttershof het motto: veroveren en inpakken dat publiek. Hakim vertelde enthousiast over de stukken, zijn bandleden en bedankte met een grote glimlach het publiek steeds uitvoerig.
Drumsolo’s
Zoals verwacht kende het concert veel drumsolo’s. Hakim paste daarin een enorme variëteit aan technieken toe. In het begin met een hoge dichtheid, veel donderende roffels en complexe patronen. Gaandeweg met meer subtiliteit en op het einde een lang stuk, opgebouwd uit steeds wisselende en ergens anders opduikende breaks en accenten. De drummer genoot er zichtbaar intens van en speelde mooi in op de reacties daaruit van het publiek.