opgenomen: 27 september 2012
release:  medio 2013
label: CleanFeed Records
tracks: 7
tijd: 54:10
websites: lamatrio.wordpress.com - cleanfeed-records.com

Het Portugees-Canadese trio van Lama kwam tot stand op het Rotterdams Conservatorium en debuteerde in 2011 met het album ‘Oneiros’.  Op de opvolger ‘Lamaçal’, live opgenomen op het Portalegre JazzFest, wordt het trio versterkt met de Amerikaanse freejazzsaxofonist Chris Speed. Het geluid van de cd is ontzettend goed; dat deze plaat niet het resultaat is van maandenlang studiowerk wordt slechts door sporadisch applaus verraden.

De muziek van Lama komt voort uit de opvatting dat het creeëren van muziek heden ten dage een brug moet slaan tussen verleden en toekomst. En als zodanig een nieuwe balans moet vinden tussen enerzijds een verkennende inslag en daarnaast het gebruik van een toegankelijk idioom.

Op ‘Oneiros’ en nog sterker op ‘Lamaçal’, is de invloed van deze visie nadrukkelijk aanwezig: de band bouwt zijn nummers op een combinatie van elektrische effecten en akoestisch spel. De nadruk ligt sterk op de muzikale sfeer in het openingsnummer ‘Overture for a Wandering Fish’, een compositie van trompettiste Susana Santos Silva. De combinatie van impressionistische effecten en melancholische blazers brengt de luisteraar het beeld van een diepe, kolkende zee, rijk gevuld met zeedieren en vogels. Melodieuzer van aard zijn ‘Moby Dick’, waar een grote rol is weggelegd voor bassist en bandleider Gonçalo Almeida, en het slotnummer ‘Manta’.

De toevoeging van Chris Speed aan het trio komt bijzonder natuurlijk over. Hij is nadrukkelijk aanwezig, maar eerder ondersteunend dan solistisch, en zijn geluid mengt bijzonder goed met de trompet van Santos Silva. Minder atmosferische jazz komt op de plaat naar voren in een serie duels tussen beide blazers tijdens het titelnummer ‘Lamaçal’ en op een bijdrage van Speed, het op het werk van Ornette Coleman geïnspireerde ‘Pair of Dice’.

De muziek op ‘Lamaçal’ is intrigerend en kent bijzonder sfeervolle en ontroerende passages, maar heeft ook zijn missers en weet niet de hele tijd de aandacht vast te houden. Met de verkennende inslag waarmee de muziek tot stand is gekomen, is dat niet verwonderlijk. Dat Lama echter in staat is zijn visie waar te maken en met zijn unieke elektro-akoestische bezetting muziek te creëren waarin heden en toekomst van effecten en verleden en heden van instrumentale melodielijnen prachtig worden gecombineerd, heeft het trio met ‘Lamaçal’ nogmaals bewezen.

Zie ook:

Lama feat. Chris Speed - Manta
Album:  Lamaçal (2013)