bezetting: Vincent Herring; saxofoon, Anthoney Wonsey; piano, Richie Goods; bas, Joris Dudli; drums en gastspeler Danny Sadownich; percussie
release: 2010
label: Challenge Records International
tracks: 10
tijd: 71.22
door: Mischa Beckers

Altsaxofonist Vincent Herring verdiende zijn sporen ruimschoots in straight-ahead jazz. Hij speelde met vele groten uit met name de hardbopscene en bracht zelf inmiddels vijftien albums uit. Hij groeide op met jazz maar er was een andere belangrijke invloed: funk. Zijn band Earth Jazz representeert zijn funk-jazz connectie. ‘Morning Star’ is hun derde album.

‘Morning Star’ bruist van de energie. De stukken hebben een prima balans tussen dampende funk met een flinke knipoog naar de jaren zeventig en complexere en gelaagde jazzy akkoordprogressies en harmonieën of spelletjes in verschuivingen van toonsoort. Voor dat laatste tekent met name pianist Anthoney Wonsey, die met regelmaat ook op Rhodes en bijbehorende effecten te horen is en daarmee een prettig vrije rol vervult. In de composities worden beide stijlelementen afgewisseld dan wel over elkaar gelegd. Dat levert spannende muziek op. Herring houdt in de meeste stukken vast aan de stijl van zijn grote invloeden: Cannonball Adderley en John Coltrane. Met volle, lyrische toon, blaast hij Coltrane’s ‘Naima’ over een achteroverhangende groove. Halverwege schakelt het ritmetandem Goods en Dudli een tandje bij met als gevolg een werkelijk moddervette beat.

Slagwerker Joris Dudli - die regelmatig subtiel schakelt tussen hardbop patronen en meer recht-toe-recht-aan werk - en bassist Richie Goods vormen een solide basis. Goods soleert regelmatig doeltreffend en smaakvol. Het album sluit in stijl af met het melancholische ‘You got soul’.

Vincent Herring Quartet speelt op zondag 7 maart in Porgy en Bess in Terneuzen (aanvang 16.00 uur).