Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Flamenco volgens Dave Holland & Pepe Habichuela

CONCERTRECENSIE. Dave Holland/Pepe Habichuela Flamenco Quintet, LantarenVenster, 8 april
beeld: Maarten Mooijman
door: Kees Schreuders

Dave Holland heeft sinds de start van zijn carrière als bassist, componist en bandleider, altijd al een veelzijdige en avontuurlijke geest gehad. Via pop, diverse meer traditionele jazzgenres en free jazz, verkent hij in samenstellingen variërend van solist tot een big band, telkens weer hoe hij zijn spel op eigen wijze kan inbedden.


Dave Holland met flamencogitarist Pepe Habichuela in het Rotterdamse LantarenVenster.

Zo kwam hij in 2006 in aanraking met de wereld van de flamenco door een ontmoeting met Pepe Habichuela, derde in een generatie van meester-flamencogitaristen. Die onder meer werkte met jazzmusici zoals Jaco Pastorius en Don Cherry.

Temperament
Holland werd gegrepen door het temperament van deze Spaanse muziek en door Pepe wist hij zich het idioom eigen te maken. Sindsdien touren ze, aangevuld met een aantal leden uit Pepe’s familieclan, als flamencokwintet enkele weken per jaar. In 2010 resulteerde dat in het goed ontvangen album ‘Hands’.

De flamenco kent zijn oorsprong als muziek-, dans- en zangvorm met diverse ritmestructuren die elk een eigen expressie kennen. Tijdens het concert passeren dan ook diverse flamencoritmes - zoals bijvoorbeeld een fandango, een alegria en een rumba - de revue. De avond wordt gestart met een feestelijke buleria, inclusief het typerende ‘palmas’ handgeklap. Opvallend qua bezetting zijn de twee percussionisten (Bandolero en Juan Carmona) die gebroederlijk zij aan zij zitten en een scala aan ritme-instrumenten voor zich hebben en delen. In het totaalgeluid bepalen zij grotendeels ritmetextuur en groove.

Op gitaar speelt naast Pepe zijn zoon Josemi Carmona. Op aanlokkelijke wijze worden we meegenomen in een wereld van temperament en expressie. De solo’s van gitaar en bas zijn vaak als de zangpartijen in de vocale flamenco. Holland toont zijn meesterschap in zijn warm mijmerende begeleidingsspel, maar weet toch heel gearticuleerd te blijven, wat fraai ‘kleurt’ bij het pittig pezige spel van de gitaren.


Juan Carmona en Bandolero. Dave Holland en Pepe Habichuela. Josemi Carmona.

Treffend
En op hun beurt spelen de gitaren treffende melodische akkoordenreeksen als begeleiding voor de solo’s van Holland. Op het repertoire staan naast vele flamenco-stukken twee Hollandcomposities; ‘The Whirling Dervish’ en ‘Joyride’, die duidelijk meer latin georiënteerd zijn. Bijzonder is ‘Camarón’, een duet van gitaar en bas, waarin de houtige toonkleuren van beide instrumenten mooi als handen in elkaar vouwen tot een inspirerend klankspel.

In wisselende samenstellingen wordt er keurig en vakkundig gemusiceerd, met de gebruikelijke ‘olé’- aansporingen. Maar het blijft wel erg hoffelijk zonder scherpe randjes. De voor flamenco karakteriserende duende, de vervoering, ontbreekt grotendeels. Het wordt nergens onstuimig of vurig.

Schik
Met uitzondering van het percussieduo, dat met veel onderlinge schik en geestdrift speelt. Een iets minder degelijke benadering met iets meer avontuur zou het project zo maar boven zichzelf kunnen uittillen.



Interview met Dave Holland over
het project met Pepe Habichuela


© Jazzenzo 2010