Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

BEAM - Sensitive Material

CD-RECENSIE

BEAM - Sensitive Material
bezetting: Markus Stockhausen trompet; Martin Fondse toetsen, vibrandoneon; Bart van Dongen toetsen; Yonga Sun drums; Richard van Kruysdijk elektronica; Andreas van Zoelen, Miguel Boelens saxofoons; Herman van Haaren viool; Jacqueline Hamelink cello; Hans Sparla trombone, accordeon
opgenomen: 11 november 2011, November Music
release: december 2012
label: Muzieklab Brabant
tracks: 6
tijd: 48:10
websites: www.muzieklab.com
door: Jan Jasper Tamboer


Het begrip 'intuïtie' staat tegenover 'beredenering'. Onmiddelijke ingeving hoeft niet per se in iets goeds te resulteren, maar is in elk geval puur en direct. Een eerste indruk is vaak adequaat en veel beslissingen worden eerder met het gevoel gemaakt dan met het verstand. BEAM komt nu met intuïtieve muziek op 'Sensitive Material'.

BEAM is een onderdeel van Muzieklab Brabant en staat voor Brabants Ensemble voor Avontuurlijke Muziek. En avontuurlijk is de muziek zeker. Hoe opwindend kunnen trillende luchtdeeltjes worden? Onder de artistieke leiding van de briljante Martin Fondse waan je je in wonderlijke oorden die nieuw zijn, maar die je altijd al gekend lijkt te hebben. Dat hier kunstenaars uit allerlei verschillende genres samenkomen, mag geen verbazing wekken. Gastmuzikant en dirigent Markus Stockhausen verenigt bijvoorbeeld jazz en moderne gecomponeerde muziek. Celliste Jacqueline Hamelink is wat theatraler ingesteld en Richard van Kruysdijk specialiseert zich in sounddesign.

Het resultaat dat deze musici en hun collega's voortbrengen is 'intuitive music', die soms aan jazz doet denken, soms aan new age of soundscapes en op enig moment aan minimal music of anderszins hedendaags klassiek. Hoe dan ook, zij is superieur. Hier hoor je één lichaam, één geest. Met als hoofd de klankrijke trompettist Stockhausen met zijn ultrastrakke, heldere en zuivere toon, die recht in het hart raakt.

En wat is Yonga Sun toch een fijne drummer. Hij heeft een groot adaptief vermogen, maar is beslist niet gezichtsloos. Dominant waar het kan, zich schikkend waar het moet. Onbehouwen wordt het nooit. Hij is de geheime kracht van BEAM en van elk ander ensemble waarin hij opereert. Eigenlijk verdient iedere muzikant hier aparte vermelding, want ze zijn allen toppers. Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, maar die vind je hier niet.

Tegen het eind van het album gaat de hemelpoort open. Als op de eerste lentemorgen  glorieert het gezelschap in het prille licht, dat gaandeweg aan intensiteit wint en uiteindelijk alle zintuigen in vlam zet. De intuïtie zegt dat uitbranden beter is dan langzaam doven. En iets zegt ook dat BEAM met 'Sensitive Material' later nog eens op deze pagina's terugkomt, in een of ander lijstje.


© Jazzenzo 2010